Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 1697
Lid geworden op: vrijdag 2 november 2018, 22:00:55
Locatie: Helmond
Contacteer:

Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#1 Bericht door Piet »

Hier verder in 2023
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#2 Bericht door Dorine »

Het seizoen is weer begonnen en hoe .....

Gistermiddag kreeg ik een telefoontje van de dierenambulance Helmond.
Vorige week hadden ze bij Loven Trucks een slechtvalk opgehaald en vervolgens naar het asiel in Someren gebracht. Helaas heeft die valk het niet gehaald.
Wie de valk was werd niet duidelijk, een niet geringd volwassen valk.
Tja, Loven is zo'n beetje de buurman van waar de valken hier wonen en het mannetje van Helmond is niet geringd.
Vanochtend gelijk het vogelasiel gebeld. Helaas is Pepie daar niet meer de beheerder en ook niet meer werkzaam, het ging allemaal wat moeilijk en uiteindelijk kreeg ik te horen dat het een niet geringde valk was die heel erg verzwakt binnengebracht was en de volgende ochtend niet gehaald had. Mannetje of vrouwtje dat konden ze me niet zeggen, zelfs niet of ie volwassen was.
Wel afgesproken dat ik morgenochtend even ga kijken naar die valk.
Het geheel zat me niet lekker en maar even terplekke bij de Helmondse valken gaan kijken, naar de mast bij Franke want dat is de plek waar ze zitten als het werktijd is.
Als we daar zijn vliegen er 2 valken rond die daarna in de mast gaan zitten. Eentje boven op het plateau en eentje in de mast maar die zat en beetje uit het zicht, heel hoog net onder het plateau.
De valk daar bovenop was 37 zo te zien.
Tja, wie is dan die valk die overleden is. Maar even naar Loven, waar ie gevonden is en degene die hem gevonden heeft zal er vast en zeker wel een foto van hebben gemaakt.
Idd, dat had die man, helaas klein fotootje maar echt duidelijk was het niet, de valk zat nogal ineengedoken.

Foto: P. Rooij
Afbeelding

Ergens was ik toen wel bang dat het het mannetje van Helmond was, maar wie was dan het mannetje bij 37.
Daar kregen we vanochtend geen antwoord op want hij was vertrokken, alleen 37 zat nog in de mast.
Vanmiddag dan maar terug in de hoop dat dat mannetje er nu wel was, zich goed liet zien en wij iets wijzer zouden worden.
Alhoewel dat altijd moeilijk is met valken die niet geringd zijn.
Vanmiddag hadden we geluk, heel veel geluk.
37 zat boven op het plateau en onder dat plateau op wat bedrading het mannetje.
Tja, daar zat in het verleden ok wel eens een valk.
Wij lopen het veld op en als ik foto's maak van dat mannetje kijkt ie met een schuin kopje aan. Tja, ook dat hebben we eerder een valk zien doen.
Piet gaat toch ook de scoop maar halen en hopelijk worden we wijzer.
Het duurt even maar dan laat die valk heel kort zijn rechtse poot zien en ik denk daar toch echt een oranje ring te zien. Ok dat hebben we eerder gezien.
Lang hoef ik niet te wachten om even later 100% zeker te zijn dat om die rechterpoot een oranje ring zit.

Afbeelding

Die oranje ring, waar valk zit in de mast en hoe hij zich gedraagt, zo bekend, zo vaak gezien .... en wetende dat ie een paar maanden terug hier voor de deur in de hoogspanningsmast zat dan
kan het bijna niet anders dan dat JH zijn plekje in Helmond weer opgeëist heeft.
Het seizoen is begonnen en het eerste gevecht is dus al geweest.
Blij met JH maar minder van het andere mannetje.


Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#3 Bericht door Falcon »

Ach wat triest van het mannetje. Maar soms gaat het zo in de natuur.
Wel leuk dat JH er weer is.
Bedankt voor je uitgebreide verslag en de mooie foto's!

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#4 Bericht door Gawo »

Wat een verhaal.
Ja dat zijn dan dubbele gevoelens, verdriet om het mannetje, en vreugde om JH hier weer te zien.

Gebruikersavatar
Evan van Wezel
Berichten: 430
Lid geworden op: zondag 23 oktober 2022, 18:59:27
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#5 Bericht door Evan van Wezel »

Mooi verslag! jammer van het mannentje. maar mooi dat er weer een oude bekende is :D

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#6 Bericht door marian53 »

Altijd triest ,om te horen dat er ,ondanks dat het een onbekende valk voor ons , is overleden .Waarschijnlijk in een gevecht :(
Maar fijn dat JH en 37 er nog zijn .

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#7 Bericht door Dorine »

Vanochtend even naar het vogelasiel gegaan.
Het mannetje heeft niet gevochten met JH wat hem fataal geworden, tenminste geen zichtbare verwondingen, maar is waarschijnlijk overleden aan het geel.
En zo kon JH gewoon zonder iets te doen zijn oude plekje weer innemen.

Het geel heerst weer flink hier in de regio.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#8 Bericht door Gawo »

Verdrietig, maar misschien ben je toch een beetje gerust gesteld dat JH hier niets mee te maken had.

Heel naar dat het geel zo heerst daar in de regio.

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#9 Bericht door Falcon »

Ach wat naar dat het geel weer zo rondgaat. Hopelijk treft het niet al teveel vogels.
Fijn dat je wat meer weet over wat er gebeurd is.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#10 Bericht door marian53 »

Tjee wat verdrietig , wat een rotziekte voor die vogels ,waarschijnlijk besmet door een duif vermoed ik ik hoop dat het niet verder gaat daar . :?

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#11 Bericht door Dorine »

Een heel verhaal:

De dag nadat we bij het vogelasiel waren zijn we nog even gaan kijken of alles met iedereen goed is.
Zeker met de verdenking dat het mannetje overleden is aan het geel. Hopelijk blijft 37 dat bespaard, het is nl toch vaak dat het mannetje het restje van de prooi die het vrouwtje gevangen heeft opeet.
Tja, 37 zat boven op de kast en echt lekker zat ze er niet bij, oogje dicht en wat dik te wezen.
Dan komt er toch wat leven in en vliegt ze richting mast. Bij die mast zien we al 2 valken vliegen ..... huh???
Eén valk gaat in de mast zitten en één boven op het plateau en nr 3 vliegt weg.
Toch maar even daar gaan kijken. En daar zien we 37 op het plateau zitten, weer wat ineengedoken en één oogje dicht. De valk in de mast lijkt ons JH te zijn.
Tja, nu was het die dag best koud en guur maar met een vreemde valk in de buurt was het niet het gedrag dat we van 37 gewend zijn als er een vreemde in de buurt is.

Vanmiddag weer daar geweest om te kijken hoe het met 37 en JH gaat, vooral of 37 weer opgeknapt is.
Toen, een paar jaar geleden dat jonkie het geel had heeft 37 daar ook wel wat van meegekregen, was ze ook wat dagen niet fit, deed niet veel en zat maar te zitten.

We gaan eerst naar Franke, de meest logische plek dat we nu in de mast een valk aantreffen.
En dat was ook zo. In de mast zat een mannetje en ik zag niet meer dan een staart/rug en dan denk je zo, dat zal JH wel zijn.

Afbeelding

Boven op het plateau ook een valk en dan denk je gelijk, dat moet 37 zijn en toen we aankwamen rijden zag ik dat valk met een prooi bezig was, eten dus.
Maar die valk boven op dat plateau was niet 37, alles behalve

Afbeelding

Piet kijkt naar het gebouw en ziet daar een valk op de kastrand zitten. Is dat dan 37 die daar zit?
We kregen geen tijd om dat goed te bekijken want het tweetal in de mast vliegt richting gebouw/nestkast.
Dat vreemde vrouwtje gaat op het rooster zitten en het mannetje, waarvan wij denken JH gaat op de dakrand zitten.
3 valken in beeld
Op de foto zie je wel dat het 37 niet is op de kastrand maar op het moment van maken was het me niet opgevallen, foto is ook flink gecropt.

Afbeelding

Maar als dat vrouwtje uit de mast op het rooster gaat zitten dan is de valk die daar op de kastrand zit en blijft zitten echt 37 niet.
Geen vreemde vrouw op het rooster.
Beide valken die uit de mast kwamen gaan ook weer en is alleen de valk op de kastrand nog aanwezig dus snel maar daar naar toe.
En dan zijn we daar en zien we dat het JH is die daar zit, geen twijfel mogelijk. Maar zoals hij daar zit, beide ogen dicht, geen beweging terwijl er vreemde rondvliegen staat ons niet aan.
Hier klopt iets niet.

Afbeelding

We staan niet heel lang bij het gebouw wanneer de 2 andere valken weer terugkomen en in de mast gaan zitten. JH blijft zitten zoals ie zat.
Tja, we besluiten toch maar naar de mast te gaan, Piet met de auto ik aan de wandel langs het kanaal.
Boven op het plateau zit dat vreemde vrouwtje in in de mast zit een vreemd mannetje.

Afbeelding

Tja, wie dit zijn geen idee, het vrouwtje zou nog het vrouwtje kunnen zijn die samen met JH een paar maanden terug hier thuis in de hoogspanningsmast zat.
Als we dan weer samen bij Franke staan zit er toch wel leven in de valken die in de mast zitten, er wordt wat rond de mast gevlogen en
dan gaan ze samen naar het gebouw/de nestkast. Ik zie één van de vreemde valken op het rooster landen en de tweede wil dat ook doen maar dan vliegt ineens JH toch van de kastrand weg
In de foto heb ik om JH maar een cirkel omgezet want je ziet hem bijna niet.

Afbeelding

En dan zijn ze met zijn drietjes in de lucht en je ziet ze naar elkaar toevliegen.

Afbeelding

Helaas vliegen ze van ons weg en raken ze uit ons zicht.
Geen valken meer te zien. Wachten dan maar of er nog iemand terug wil komen en wie dan wel.
Na wat wachten komt er een valk aanvliegen, maakt wat rondjes voor de nestkast en wil op het rooster landen, zo te zien het vreemde mannetje.
Bijna op het rooster lijkt het wel alsof valk zich wezenloos schrikt, hij kan zich nog net omdraaien en vliegt weg.

Afbeelding

Daarna komt het vreemde vrouwtje nog en zij landt wel op het rooster, roept naar het langsvliegende mannetje maar die komt niet

Afbeelding

Het vreemde mannetje vliegt door naar de mast en het vreemde vrouwtje volgt dan maar.
JH hebben we helaas niet terug zien komen.

Wat we gezien hebben roept vragen op;
waar is 37?
is JH ook niet fit?
waarvan leek dat vreemde mannetje te schrikken toen hij op het rooster wilde landen?
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#12 Bericht door Falcon »

Ach wat een verhaal, ik snap jullie onrust mbt 37 of het wel goed met haar gaat.
En dan twee vreemde valken, nog heel wat speurwerk te verrichten.
Bedankt voor het uitgebreide verslag!

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#13 Bericht door Gawo »

Nu dat is inderdaad een heel verhaal, wat toch weer meer vragen op roept.
En waar is 37?

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#14 Bericht door Dorine »

Vanmiddag weer even gaan kijken.
Als we aankomen niemand te zien, niet op en bij het gebouw en ook niet in de mast.
Echt lang duurt het niet of we zien er eentje bij de mast, dus maar daar naar toe.
Inmiddels beide aanwezig, en met beide bedoel ik de nieuwe man en vrouw.
Een zitkont hadden ze niet, ze vlogen wat rond, gingen dan daar en dan weer hier zitten en vaak zo dat we weer wat moesten wandelen om ze te zien.
Het vrouwtje had een spreeuw te pakken genomen en ging er eerst mee op een lage antenne zitten en daarna hoger in de mast,
waar ze zo ongeveer uit wegwaaide.

Afbeelding

Afbeelding

Het mannetje zat elke keer net niet goed om hem helemaal te zien en had ook geen zin om stil te blijven zitten.
Ik heb van hem ook geen goede foto.

Ze zijn ook even samen wat rond gaan vliegen, het vrouwtje met die spreeuw in haar poten

Afbeelding

Als ze terugkomen vliegt zij naar het plateau en ik denk dat ze daar die spreeuw ook gedropt heeft.
Even later vliegen ze weer beide weg, vliegen wat rond en gaan dan naar het gebouw.
Vrouwtje op het rooster maar het mannetje durft daar niet te komen lijkt het. Schrok zich gister ook al een hoedje toen ie op het rooster wilde landen.
Hij gaat op de hoek van de goot zitten.

Afbeelding

Lang blijven ze daar ook niet zitten en komen weer terug, vrouw op het plateau en mannetje gaat weer gelijk richting gebouw.
Daar zie ik hem later wegduiken en heb hem niet meer teruggezien.

We zijn nog even naar de dierenambulance gegaan.
Mochten ze een melding krijgen van een slechtvalk, dood of levend, of ze mij willen bellen.
Want 37 en JH zijn beide niet meer aanwezig en ik vrees voor beide.
Om eerlijk te zijn ben ik bang dat ze beide ook ziek zijn of daar inmiddels ook aan doodgegaan zijn.
Bij de dierenambulance wisten ze ook al te melden dat er zo veel zieke vogels zijn op het moment, het geel en vogelgriep.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#15 Bericht door Falcon »

Wat naar toch, dat JH en 37 beide niet in beeld zijn.
En dat met zoveel zieke vogels, waar niets aan te doen valt.
Ligt er geen valk dood binnen in de kast, omdat andere valk ergens van lijkt te schrikken?
Of hadden jullie dat dan al wel gemeld gekregen?

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#16 Bericht door Dorine »

We hebben dat gister gevraagd en
hij gaat, mits er niets tussenkomt, morgen kijken en sluit eerst de laptop aan op de webcam.
Vanwege die schrikreactie dachten wij ook dat 37 wellicht ziek of dood in de kast ligt.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#17 Bericht door Falcon »

Morgen dus even afwachten...

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#18 Bericht door Gawo »

Wat naar dat jullie 37 en JH niet gezien hebben.
En doordat het geel zo heerst bij jullie en vogelgriep vermoeden jullie het ergste.
Dat zijn geen vrolijke berichten.
Misschien vandaag wat duidelijkheid over de schrik reactie van het mannetje als er beeld van binnen de nestkast is.

Gebruikersavatar
Evan van Wezel
Berichten: 430
Lid geworden op: zondag 23 oktober 2022, 18:59:27
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#19 Bericht door Evan van Wezel »

Afwachten dus...

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#20 Bericht door marian53 »

Tjee wat vervelend dat ongewisse , en ja momenteel hoor je ook op facebook dat er valken gestorven zijn aan de vogelgriep , je houd je hart vast :( :(

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#21 Bericht door Dorine »

:cry: :cry: :cry:

Piet kreeg net een berichtje:
Het vermoeden bleek juist te zijn .... 37 lag dood in de kast.
Ze zag er goed uit, er was zo niets aan te zien.

De man van VoergroepZuid heeft gelijk de kast schoongemaakt.

Tja, het valt niet mee als je zo lang een vogel gevolgd hebt, sinds 2011 zat ze in Helmond.
12 seizoenen dus met eerst S8 als partner, daarna JH, gevolgd door het niet geringde mannetje en nu was JH weer even terug.
En in die 12 seizoenen heeft ze heel wat jonkies grootgebracht.
37 kwam in 2009 uit het ei in Kamp-Lintfort (kreis Wesel - Duitsland) en in 2010 liet ze zich al zien in de Mortel.

Dat het goed gaat met de valken blijkt wel, het territorium wordt gelijk al ingenomen door 2 andere valken.
En JH ..... ik vrees voor hem.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#22 Bericht door Gawo »

Ach wat verdrietig nieuws :cry:
Goed dat de kast is na gekeken en dat deze nu is schoon gemaakt.
Ik snap best wel dat je het een plaatsje moet geven, jullie hebben ze zolang gevolgd.
Ze heeft veel jongen groot gebracht, en dus haar genen door gegeven en dat is heel mooi.

Tja en je zie hoe snel het weer in gebruik gemaakt wordt door een koppeltje.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#23 Bericht door Dorine »

Tja, de oude garde raken we kwijt José.
AF en DF van ASML hebben zich dit jaar ook niet meer laten zien op HTC.
FT van de Catharinakerk is ook al even weg en van de oude garde is alleen nog over het Belgische vrouwtje Catharinakerk.
(zover ik nu even weet)
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#24 Bericht door Gawo »

Tja ik weet het, is even slikken, maar zo is het leven.
En de jongere valken krijgen nu dus ook een kans.
Zo blijft de soort sterk.
In Zwolle kijk ik bij For Farmers sinds 2012, nu al het derde vrouwtje, wel nog steeds hetzelfde mannetje.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2023

#25 Bericht door Dorine »

Vandaag wat rondgekeken in de stad bij de watertoren of we soms JH daar zouden zien.
Nee en eigenlijk ook niet verwacht, maar je weet maar nooit.
Daarna naar industrieterrein en nieuw mannetje zat links op de goot, nieuw vrouwtje in de mast.
Daarna nog industrieterrein nagekeken, oa bij Coppens waar ooit een nestkast stond maar nergens iets te zien,
zelfs nog even richting A67 gereden om daar in hoogspanningsmasten te kijken.
Weer teruggereden en gaan we naar de mast maar daar zat niemand en zagen we wel nog dat mannetje op de goot zitten.
Naar het gebouw gereden en vrij snel daarna vloog het mannetje weg.
Dan het gedoe wat ik op de stamrafel heb gezet en toen we daarvan terugkwamen vlogen beide valken rondom het gebouw om uiteindelijk te verdwijnen.
Tijd om naar huis te gaan.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gesloten