Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8462
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#176 Bericht door marian53 »

Mooie filmpjes bedankt Hanny.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8462
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#177 Bericht door marian53 »

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#178 Bericht door Gawo »

Mooi Hanny en ook weer twee mannetjes.

Roely nee ik hou het niet bij, hoeveel mannen en hoeveel vrouwen er dit jaar bij gekomen zijn.
Ik kijk aan het eind wel op de nestkalender, want daar staan alle cams en niet alleen die wij hier kijken.

Annemiek
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 17 maart 2022, 9:40:15

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#179 Bericht door Annemiek »

Update kerk Broekhovenseweg Tilburg: vandaag ging ik kijken en zag dat de jongen aan het vliegen zijn. Een ouder zag ik ergens laag rondcirkelen dus ik vermoed dat er een jong ergens in de wijk is neergestreken. Altijd weer spannend die eerste vluchten. Fingers crossed😬

Gebruikersavatar
Evan van Wezel
Berichten: 430
Lid geworden op: zondag 23 oktober 2022, 18:59:27
Contacteer:

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#180 Bericht door Evan van Wezel »

Ik ben benieuwd

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#181 Bericht door Dorine »

Annemiek schreef: vrijdag 19 mei 2023, 18:22:01 Update kerk Broekhovenseweg Tilburg: vandaag ging ik kijken en zag dat de jongen aan het vliegen zijn. Een ouder zag ik ergens laag rondcirkelen dus ik vermoed dat er een jong ergens in de wijk is neergestreken. Altijd weer spannend die eerste vluchten. Fingers crossed😬
Hopelijk laat ie zich daar weer zien en dat je niet weer maanden moet wachten tot ie hier in de mast komt zitten ;-)
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Annemiek
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 17 maart 2022, 9:40:15

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#182 Bericht door Annemiek »

Haha zo is het Dorine. Helaas woon ik niet meer tegenover de kerk dus kan het niet meer “strak” in de gaten houden. Heb wel zo mijn “spionnen” in de wijk dus blijf een beetje ip de hoogte. De dierenambulance is weer ingelicht incl ringnummers doorgegeven. Dus met een gerust hart wacht ik af en ga af en toe eens kijken.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#183 Bericht door Gawo »

Annemiek schreef: vrijdag 19 mei 2023, 18:22:01 Update kerk Broekhovenseweg Tilburg: vandaag ging ik kijken en zag dat de jongen aan het vliegen zijn. Een ouder zag ik ergens laag rondcirkelen dus ik vermoed dat er een jong ergens in de wijk is neergestreken. Altijd weer spannend die eerste vluchten. Fingers crossed😬
Ja dat zijn altijd hele spannende tijden.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#184 Bericht door Dorine »

Asten afgelopen week deel 1

Afgelopen maandag toen wij op weg waren naar Amersfoort kreeg ik een belletje van het vogelasiel in Someren.
Er was door de dierenambulance een slechtvalk gebracht die op de grond zat.
Tja, Asten, vanwege het gedoe met kerkbestuur, de slechtvalken en de man die de kast heeft geplaatst ben ik daar eigenlijk niet meer geweest.
Inmiddels wel begrepen dat de valken daar al een paar jaar niet geringd worden en de kast inmiddels wel goedkeuring heeft om te mogen blijven zitten.
Aangezien er niemand is waarvan ik weet dat hij/zij de valk terug kan zetten zijn wij de volgende dag maar gaan kijken hoe en of er wat te regelen valt.
Als we daar zijn zien we twee jonge valken op het rooster zitten

Afbeelding

En als we de straat oversteken zie ik een valk laag op een goot van het nieuwe appartementengebouw zitten.

Afbeelding

Met nog een jong in het asiel brengt het aantal jongen hier, zover we nu kunnen zien op 4.

We kijken wat rond bij dat nieuwe gebouw en spreken wat mensen aan.
Al snel vinden we iemand die bereidt is ons toegang te geven tot een klein platdak waar we de valk uit het asiel terug kunnen zetten.
We mogen het platdak zien, krijgen een kleine rondleiding en als we weer gaan en beneden zijn is de gootzitter weg.
En gelijk zien we ze aan de overzijde op de grond zitten, voor de ingang van de kerk en wordt valkje al behoorlijk verveelt door een paar eksters en wat kauwen.
Dan maar even vangen, die man bellen dat we nu al eentje hebben die op dat dak gezet kan worden.

We zetten de valk terug, een vrouwtje van flink formaat overigens en deze dame heeft aan de rechtse poot een witte teennagel.

Afbeelding

We laten de dame op het dak achter en gaan naar huis.
Goed en wel thuis krijgen we een belletje van die man uit Asten, de jonge dame had weer de begane grond opgezocht en
hij had haar maar gevangen en in een doos gezet.
Tja, weer terugzetten was ons inziens dweilen met de kraan open en daarom besloten dat ze ook meer even naar het asiel moet.
Een paar daagjes aansterken en oefenen en dan kan ze samen met de andere valk uit Asten teruggezet worden.
Die andere valk was ook een vrouwtje en dat wisten we omdat in het asiel ook het jonge vrouwtje van het Evoluon zat en beide waren even groot.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#185 Bericht door Dorine »

Asten afgelopen week deel 2

Woensdagochtend gaan we de jonge valk in Asten ophalen en brengen haar naar Someren.
Daar komt ze dan samen met haar zus en het jonge vrouwtje Evoluon in een voliere te zitten.
Gezellig, drie jonge meiden, kunnen ze lekker kleppen en van elkaar leren.

Het jong dat al aanwezig was in het asiel

Afbeelding

En de jonge dame die wij kwamen brengen

Afbeelding

Vrijdag hebben we het asiel gebeld en de valken deden het alle drie goed, aten goed, vielen echt aan als er eten gebracht werd en
vlogen regelmatig op de stok.
Mooi zo, kunnen de dames terug naar waar ze thuishoren.
Frans heeft het Evoluon jong gehaald en teruggezet en wij beide Astense jongen.

Als we beide jonge dames op het dak uit de doos en bench laten is er eentje die er gelijk vandoor gaat en de ander blijft zitten.
Nou ja, die zal ook wel een keer gaan vliegen en hopelijk dan wel omhoog ipv omlaag.
We bedanken de bewoners voor alle hulp en gaan nog even kijken of we de wegvlieger ergens kunnen vinden maar helaas niet gevonden.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#186 Bericht door Dorine »

Asten afgelopen week deel 3

Gisterochtend de jonge meiden in Asten teruggezet en niets meer gehoord en dan mag je aannemen dat het spul boven gebleven is,
tenminste dat ze geen gekke dingen meer gedaan hebben.
Dan blijf je toch benieuwd hoe ze het doen en waar ze zitten dus na het eten naar Asten toe.

Als we daar zijn zien we dat er 1 valk nog op het rooster zit en na wat zoekwerk zit de 2e valk die we zien eigenlijk best dichtbij de kast,
op het kleine torentje rechts naast de nestkast

Afbeelding

Na nog wat verder zoeken vinden we het derde jong.
De grote toren heeft 4 kleine torentjes waarvan de tweede valk op zo'n torentje zat en de derde valk vinden we op een ander torentje.
We lopen naar de andere kant van de kerk want waar we stonden was het recht tegen de laagstaande zon inkijken en ik heb die toch liever in mijn rug.
En vanaf die kant hebben we beter zicht op de derde valk die het druk had met de vele zwaluwen te volgen en
dat was af en toe leuk om te zien. Kijken doe je vanuit alle hoeken, zelfs op zijn kop

Afbeelding

Drie valken en dan weet je dat er al 1 van de 2 die je teruggezet hebt goed uit de voeten kan. Kunnen wij op zoek naar de vierde jonge valk.
Gelukkig was die snel gevonden. Valk zat wel wat lager, op een balustrade zich druk te maken en na wat foto's van haar gemaakt te hebben zag ik dat het de dame was die wij nog naar het asiel gebracht hebben,
de valk met de witte nagel

Afbeelding

Even later komt mams aangevlogen en neemt plaats op een "haak" op de grote toren. En zo te zien is het niet meer het vrouwtje van wat jaren terug.
Toen was het vrouw EN, nu is het vrouwtje niet geringd.

Afbeelding

Dat jonge ding op die balustrade bleef zich druk maken en snel werd duidelijk waarom.
Op de kleine toren van de kerk, waar deze dame recht tegen aankeek zat het mannetje. Die moet ook gekomen zijn want toen we kwamen was dat torentje leeg.
Dit mannetje heeft links geen ring en in 2016 had het mannetje links ook geen ring en als ik de foto's vergelijk zou het best wel eens hetzelfde mannetje kunnen zijn.

Afbeelding

Blijkbaar had moeders toch wat eten gebracht, één van de torenzitters gaat naar het rooster en de andere torenzitter vliegt een rondje en gaat weer zitten en het zag er voor ons uit of ie ergens wat eten vandaan gehaald had,
er werd tenminste wat geplukt van iets wat ie tussen zijn poten had.

Afbeelding

We hadden de hele familie gezien, het kan allemaal hoog blijven en die op de balustrade moet nog even oefenen maar gek doen zal ze niet meer,
ze is tenslotte ook daar kunnen komen en ik neem aan vliegend.
Als we bij de auto zijn zien we nog een jonkie vliegen en die neemt dan plaats op het kleine torentje links van de kast.
Leuk, drie jongen in beeld en de vierde moet iets lager links op de balustrade zitten en beide ouders nog op dezelfde plek.

Afbeelding

Afbeelding

Dan ga je toch wel met een goed gevoel naar huis.
Of de jonge valk op het rooster al kan vliegen weten we niet, niet gezien en we weten ook niet of dat nog dezelfde valk was als een paar dagen terug.

Wel zeker is dat het 4 jonge meiden zijn in Asten.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#187 Bericht door Gawo »

Goed verslag en mooie foto’s.
Fijn dat de twee nu boven zijn gebleven die jullie terug geplaatst hebben.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8462
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#188 Bericht door marian53 »

Mooi verslag Dorine

Annemiek
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 17 maart 2022, 9:40:15

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#189 Bericht door Annemiek »

Laatste update Tilburg kerk Broekhovenseweg: 1 jonge dame heeft een nachtje in het vogelasiel in de Reeshof doorgebracht. Zij was op een balkon terecht gekomen waar ze moeite had met de glazen wand. Zij is voor de zekerheid meegenomen. Een medewerkster van het vogelasiel heeft contact met mij opgenomen. Aan de hand van de ring vastgesteld dat het een "Broekhoven" jong was die eigenlijk al heel goed kon vliegen. Ik heb voor de zekerheid nog even overlegd met Peter van G. Als zou blijken dat ze gewoon kan vliegen dan terug uitzetten bij de kerk op een groot plat dak. Bij twijfel wel of geen kwetsuur naar vogelopvang Zundert. Ze vloog in het vogelasiel prima dus volgende dag weer terug gezet bij de kerk. En daar is ze enkele dagen later ook weer gewoon bovenop de toren gespot. Top om op zo'n manier met elkaar samen te werken.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8462
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#190 Bericht door marian53 »

Mooi zo , fijn dat de kleine daarna is gespot , bedankt voor je verslagje :D

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#191 Bericht door Dorine »

Fijn dat ze niets had en teruggezet kon worden.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#192 Bericht door Gawo »

Fijn Annemiek

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4925
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#193 Bericht door Falcon »

Gelukkig allemaal goed gegaan en snel weer terug naar huis gebracht. Dank Annemiek

Annemiek
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 17 maart 2022, 9:40:15

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#194 Bericht door Annemiek »

Update Broekhovense kerk Tilburg: ik kreeg zojuist een melding van het vogelasiel Tilburg dat er een slechtvalk binnen is gebracht. Het gaat om moeder slechtvalk die al enkele jaren op rij mooie nesten heeft weten groot te brengen. Ze is tegen een gevel gevlogen en ligt op haar rug, leeft nog wel. In overleg met vogelopvang Zundert wordt ze vandaag in rust in het donker gehouden, mocht het morgen niet beter gaan dan gaat ze naar Zundert voor verder onderzoek. Fingers crossed.
Afbeelding

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8462
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#195 Bericht door marian53 »

O dat is niet goed , ik hoop dat ze opknapt , laat het even weten svp .

Annemiek
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 17 maart 2022, 9:40:15

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#196 Bericht door Annemiek »

update vrouw Tilburg Broekhovense kerk: vandaag is ze naar vogelopvang Zundert gebracht. Sinds gisteren staat ze wel rechtop en eet ze de aangeboden duiven goed op. Maar bij de test of ze kon vliegen lukte het niet meteen. Vandaar Zundert om haar grondig te onderzoeken. Als ze weer helemaal ok is (en ik hoop echt dat dat gaat gebeuren dan ga ik haar weer ophalen en terug naar haar plek bij de kerk brengen.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#197 Bericht door Dorine »

Ik duim voor je mee dat het allemaal goed komt.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8462
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#198 Bericht door marian53 »

Op facebook ook n triest bericht geplaatst door Ivonne Van der Maat
Afbeelding

Afbeelding

Annemiek
Berichten: 22
Lid geworden op: donderdag 17 maart 2022, 9:40:15

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#199 Bericht door Annemiek »

Update vrouw slechtvalk Broekhovense kerk Tilburg:
Vandaag is ze, na een kleine 2 weken in het vogelopvang centrum in Zundert geweest te zijn om aan te sterken en te herstellen, weer terug in Tilburg. Vanmiddag heb ik haar weer losgelaten in de omgeving van de kerk. So far so good dus.
Met dank aan vogelasiel Reeshof en vogelopvang Zundert. Super samengewerkt👍😊

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8462
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Diverse waarnemingen Slechtvalken (in Nederland) 2023

#200 Bericht door marian53 »

Mooi zo , fijn dat ze er weer is .

Gesloten