Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#51 Bericht door Falcon »

Prachtig, heeft de vaart er wel in, ze gaat er lekker vandoor.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#52 Bericht door marian53 »

Nou vingers kruizen dat het goed met haar gaat , ze ziet er ook best flink uit . Maar het is er een met een willetje zo te zien .

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#53 Bericht door Gawo »

Nu die heeft al hele avonturen beleefd.
Zo koddig hoe ze stevig de pas erin heeft op het filmpje :lol:
Prachtige foto's en verslag en nu maar hopen dat ze inmiddels zich goed kan redden.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#54 Bericht door Dorine »

En de volgende valk is op avontuur gegaan .....

Kort op de middag krijgen we een telefoontje van de man van VoergroepZuid of we een valk bij de Helmondse Bouwmaterialen op konden halen en valk terugzetten op het dak.
Wat blijkt, vanochtend werd bij de Helmondse Bouwmaterialen een jonge slechtvalk op het terrein gevonden en toeval of niet, de man daar volgt de valken in Geldrop dus wist hij wat voor een vogel dat was.
Hij kijkt op de site van Geldrop en belt het contactnummer van Stadsnatuur Eindhoven, Frans Hijnen. Frans is helaas niet thuis en zodoende komt de dierenambulance om de valk op te halen.
De man van de dierenambulance wist het zeker, het was een volwassen torenvalk, vangt de vogel en neemt hem mee.
Vervolgens wordt de valk naar het vogelasiel in Someren gebracht en daar zegt Pepie gelijk, een slechtvalk en die moet terug want de ouders zorgen wel voor hem.
De dierenambulance brengt de valk weer netjes terug bij de Helmondse Bouwmaterialen. Die man daar laat de valk achter op het terrein neerzetten ook al vind hij het niet oké dat de valk bij hen teruggezet wordt, hij hoort daar niet thuis en gaat googlen op slechtvalken Helmond.
Hij komt al snel bij de VoergroepZuid uit. Hij gaat daar naar toe maar helaas is de man die daar werkt en de valken daar in de gaten houdt vandaag niet in Helmond maar wordt wel gebeld en krijgt het verhaal van de valk te horen.
Hij belt Piet op en zodoende hebben we vanmiddag weer wat te doen gehad.

De valk gevangen bij de bouwmaterialen, was appeltje eitje. Liep zich gelijk vast en liet zich makkelijk pakken.
Voorbeeldig valkje ;-)

Afbeelding

Nog even een foto maken als ie uit de bench is voordat we hem in de hoek op het dak zetten,
het lijkt wel alsof ie blij is om weer thuis te zijn :-)

Afbeelding

Na gedane zaken wil ik nog even bij de dierenambulance langs, is niet zo ver weg.
Daar maar weer eens verteld dat het zo niet moet gaan, ze VoergroepZuid of mij moeten bellen. Het zo onnodig veel werk kost en de valk onnodig veel stress heeft.
En dat wij ook wel kunnen beoordelen of een valk soms even naar het vogelasiel moet of zo teruggezet kan worden.
En dan ben je daar, zie je dat ze een groot bord hebben hangen en op dat bord een A4-tje met een foto van een jonge slechtvalk, wat tekst erbij én met grote letters mijn naam en telefoonnummer erbij geschreven.
Het kwartje wil maar niet vallen daar :-(

Daarna nog even bij de valken langs geweest en vanaf de grote weg zie ik de teruggezette valk op de hoek van het dak zitten

Afbeelding

Vanaf de voorzijde gebouw zien we 2 jongen bij de nestkast zitten en de andere nog steeds op dat hoekje.

Afbeelding

Afbeelding

Paps zat in de gsm-mast en mams op een schotel die linksboven aan het gebouw hangt,
familie compleet en hopelijk blijft dat zo, genoeg gestunteld en avonturen beleefd.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#55 Bericht door Falcon »

Het houdt niet op daar.
Gelukkig zetten jullie je in om alles weer op orde te krijgen.
Bij dierenambulance hebben ze cursus lezen of een leesbril nodig. ;) :lol:

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 182
Lid geworden op: woensdag 7 november 2018, 13:20:49

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#56 Bericht door roosje »

Wat een verhaal Dorine. Gelukkig dat de vogel weer thuis is.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#57 Bericht door Gawo »

Ja hopen dat het zo blijft.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#58 Bericht door Dorine »

Na het eten zijn we even gaan kijken of het nog allemaal pluis was.
Als we aankomen zien we 2 jonkies boven op de nestkast zitten en
ontdekt Piet het mannetje op een plek waarvan we denken, wat moet je daar?
Op de grond van het braakliggende terrein van de asfaltcentrale :shock:

Afbeelding

Eerder bleek het mannetje ook al op een zandberg daar te zitten.
Het zal dan ook wel in de genen van de jongen zitten dat ze dit jaar zo graag op de grond zitten.
Het is het eerste jaar met dit mannetje dat er jongen zijn.
Als ik de aanlegsteiger op wil lopen zegt PIet al, die gaat hoor als je dat doet en ik heb nog geen stap gezet of weg is ie.

Afbeelding

Dan laat het jong dat we teruggezet hebben zich zien, zat verder op het dak en is op de rand gaan zitten,
pfff daar was ik best wel blij mee dat ie daar nog zat.

Afbeelding

37 laat zich ook zien en vliegt wat rond, gaat dan hier zitten en dan weer daar en op een plek waar we nog nooit eerder in al die jaren een valk hebben zien zitten.
Onderaan van de linkse ramen voorkant gebouw en daar blijkt toch een randje te zijn waar een ervaren valk op kan gaan zitten.

Afbeelding

Weer thuis kregen we bericht van de man van VoergroepZuid dat de jongen die we teruggezet hebben inmiddels op het hekwerk van de silo's aan het kanaal zat.
Op de terugweg van Geldrop even langsgereden en hij zat er nog steeds.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#59 Bericht door Gawo »

Top ziet er voor nu rustig uit.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#60 Bericht door Dorine »

Vanochtend alle 5 in één beeld

Afbeelding

en 2 jonkies die even lekker achter elkaar aan zaten in de lucht

Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#61 Bericht door Falcon »

Dat is uniek, hele familie compleet op 1 foto, buiten de nestkast. Mooi gedaan.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#62 Bericht door Gawo »

Dat is zeker uniek alle familieleden op 1 foto, super :D

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#63 Bericht door marian53 »

Mooi :)

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#64 Bericht door Dorine »

Heel veel heb ik niet gemeld de afgelopen dagen en daar was een reden voor.
De jonge valk die we 5 dagen geleden op het industrieterrein opgehaald en op het lage dak teruggezet hadden wilde niet zo.
Hij deed wel wat op dat dak en daar hield het dan ook mee op totdat hij de silo's aan de kanaalkant ontdekte, paar metertjes vliegen maar.
Daar zat ie al ruim een dag en die dingen zijn te laag dat ie daar eten krijgt dus besluit de man van daar hem daar weg te jagen in de hoop dat ie naar het dak vliegt.
Hij vliegt wel wat, gaat wel ergens zitten maar gaat niet de hoogte in. Hij komt wel weer terug en gaat op de andere silo's zitten.
Die avond konden wij hem al niet meer vinden wat we ook zochten en ook de vrijdag geen spoor te bekennen van die valk.
37 zat wel op de rechterkant van het dak te kijken maar daar werden we ook niet echt wijzer van.
Echt uren gezocht, die jonge valk konden we niet vinden.
De man van VoergroepZuid is vrijdag niet in Helmond maar ergens anders aan het werk. Tegen de avond besluit ie toch te gaan zoeken maar
ook hij kan hem niet vinden. Als laatste wil ie nog even de lekbak bij de silo's controleren en ..... yep, daar zat ie.
Waarschijnlijk al ruim een dag en daar kan ie zelf niet uitkomen. Met hulp van een collega is valk gepakt, in een doos gezet en vervolgens helemaal boven op het dak gezet,
met doos die uiteraard open was.
Dan is het met die brokkenpiloot afwachten of ie boven blijft en wordt het tellen geblazen.
Vandaar dat ik gister heel blij was met een foto waar ze allemaal opstonden.
Nu waren 37 en het mannetje niet zo belangrijk, dat we de drie jongen boven zagen was wat we wilden zien en waar we heel blij mee waren.
Vanochtend een appje van de man dat hij alle drie de jongen heeft zien vliegen.
In de vroege middag zagen wij alleen 37 en het mannetje. Geen jong gezien, die lagen waarschijnlijk te pitten boven op het dak.
Na het eten snel gaan kijken want het werd donker en in de regen gaan zoeken is ook niet alles.
Gelukkig staan we bij Bronneberg droog en redelijk uit die koude harde wind.
We hebben de hele familie weer compleet gezien en 2 van de drie jongen zien vliegen, alleen die onder de nestkast is blijven zitten.
Maar super blij, de brokkenpiloot is al drie dagen boven gebleven en heeft gevlogen.
Je wezenloos zoeken, je afvragen waar ie is en je zorgen maken is ook niet alles, liever zie ik dan toch drie luie valken op het dak zitten.

Vanavond de hele familie weer te zien,
vlnr; lage bruine dak een jonge, omhoog naar de gele rand/goot mannetje, verder naar rechts bijna op de hoek 37 en een jonge, hoekje om onder de kast de laatste jonge.

Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#65 Bericht door Gawo »

Wat een verhaal zeg.
Snap dat je je dan zorgen maakt en dat die vorige foto en deze je heel blij maken!
Wij ook, hele familie in beeld is toch een prachtig plaatje.

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#66 Bericht door Falcon »

Dus heel wat af gezocht afgelopen dagen. Nu snap ik beter dat je extra blij bent met die familie foto.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#67 Bericht door Dorine »

Gister was het regen wat de klok sloeg dus vanavond na het eten maar even gaan kijken.

We zien 39 aan de linkerkant in de goot zitten, 2 jongen helemaal boven op het dak en het mannetje weet niet wat ie wil, op het rooster, op de nestkast, of bij 37 gaan zitten.
Nu nog het derde jong in beeld krijgen en dat duurde even want actief is de familie dit jaar niet.
Zou het aan de leeftijd van 37 liggen? Ze is ook de jongste niet meer en we zien haar eigenlijk alleen maar zitten.
Dan zien we na wat wachten toch alle drie de jongen op het dak zitten, mooi alles nog compleet

Afbeelding

Even later gaan twee jonkies toch vliegen en wat spelen, leuk om te zien.
Helaas bleef het derde jong op het dak zitten en zijn de foto's bagger, alles dik overbelicht
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En als ze het dan genoeg vinden gaat de eerste weer bij de dakzitter zitten en ietsje later gaat ook de derde daar zitten.

Afbeelding

We stonden op de aanlegsteiger te wachten op actie van de valken maar we hebben ons wel vermaakt met een zwaan en jong die dichtbij aan het foerageren waren en
met twee kleine pleviertjes die over het braakliggend terrein van de asfalcentrale een hardloopwedstrijd hielden.
Jeetje wat kunnen die kleine vogeltjes hard rennen, zo leuk om te zien.

Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#68 Bericht door Gawo »

Fijn , hele gezin compleet gezien.
Dat zal steeds moeilijker gaan worden naar mate de jongen beter vliegen.
Maar deze is in ieder geval mee genomen.
Lief die zwaan met haar jong :D

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#69 Bericht door Falcon »

Leuk om je verslag te lezen Dorine.
En die zwaan met haar jong vind ik ook een lief gezicht. :D

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#70 Bericht door Dorine »

Zondag was er niet veel te zien bij de valken, 1 ouder en 2 jongen in de lucht die snel verdwenen waren.
Gisteravond leek er in eerste instantie niets te zien maar dat werd even later wel anders.

Er wordt gewerkt aan het gebouw, langs alle dakranden komen relingen te staan en toen we dat zagen dachten we beide dat de valken wel vertrokken zouden zijn,
ergens naar één of andere hoogspanningsmast waar het wel rustig is.
Tja de jonge valken kunnen goed vliegen en werkzaamheden moeten ook een keer gebeuren.

Aan de voorzijde was geen valk te bekennen en ook aan beide zijkanten van het gebouw geen valk te zien.
In de mast zat wel iets maar of dat een valk was .... het kon ook zo maar een kraai zijn.
Het was moeilijk te zien vanaf de plek waar we stonden. Dan maar via de achterzijde van het gebouw naar de mast.
Aan de achterzijde zat wel een valk op de dakrand, een jonkie. Het zat lekker niks te doen en was zo te zien ook niet van plan iets te gaan doen.

Afbeelding

Door naar de mast en als we bij Franke staan komt er een jonge aangevlogen en gaat in de mast zitten.
Afbeelding

Dan kijken we naar de mast waar die jonge is gaan zitten en zien we 37 laag in de mast zitten met een duif.
Zij moet gekomen zijn in de tijd dat we van de achterkant gebouw naar de mast reden.
Afbeelding

Wat we vanaf de voorkant van het gebouw in de mast zagen zitten was toch een valk, een jonge en de jonge die aan kwam vliegen is er links naast gaan zitten
Afbeelding

Leuk, 37 met eten en 2 van de drie jongen net boven haar in de mast
Afbeelding

En een heel stuk hoger zien we het mannetje zitten
Afbeelding

Vanaf Franke kijk ik nog even naar het gebouw of ik soms die valk aan de achterzijde zie zitten.
Bij de eerste blik zag ik niets maar toen ik even bleef kijken zag ik toch af en toe iets boven de rand uitkomen.
Of het een valk was of soms toch een duif, geen idee. Duiven zitten er ook genoeg.

De jonge valk die al in de mast zat wordt een beetje heel ongeduldig van 37 met die duif onder haar, het krijste wat af en
na een minuut of 5 vindt valkje het genoeg en gaat naar 37 toe en wil bij haar gaan zitten maar dat mislukte en ik was net te laat, hier vliegt ze al weg
Afbeelding

Maar de jonge valk gaf niet op en weer mislukte de poging
Afbeelding

Uiteindelijk bij poging drie lukte het de jonge om bij 37 te gaan zitten
Afbeelding

wordt vervolgd
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#71 Bericht door Dorine »

Het vervolg

Dan denk je die jonge krijskop gaat eten van die duif maar dat gebeurde niet.
37 vloog weg met de duif in de poten en de jonge valk er al krijsend achter aan.
37 vloog richting gebouw en ik dacht echt, die gaat naar het gebouw toe en die zien we niet meer terug.

Afbeelding


Maar dat gebeurde niet, 37 maakt een draai naar rechts en gelijk is de jonge valk erbij en volgt er een prooioverdracht.
Omdat ik het niet verwachtte had ik het bijna met camera gemist, ik was nog net op tijd.
Afbeelding
Afbeelding

Dat was voor ons met de neus in de boter vallen, een prooioverdracht en nog wel met een duif.
De jonge kwam met de duif in de poten weer richting mast gevlogen en dat was voor ons helemaal super.
Helaas was die duif misschien toch wel net iets te veel van het goede want hoogte houden lukte niet, valkje zakte en zakte en kwam steeds lager te vliegen.
Afbeelding

De mast was toch niet het doel of niet meer haalbaar en even dacht ik dat ie in de bomen die daar staan terecht gekomen was.
Er staan daar 4 rijen dik bomen en voor mij leek het dat ie daar niet overheen gegaan was.
We willen even gaan kijken waar ie gebleven was en zien nog net dat het mannetje wegvliegt in de richting waar de jonge met duif terecht gekomen moest zijn.
We kunnen niets vinden en gaan terug naar de mast en dan zie ik ineens 37 over de bomen komen en ze heeft een duif in haar poten en vliegt door naar het gebouw.
En gelijk komt ook die jonge valk aanvliegen en die gaat in de mast zitten.
Afbeelding

Wat er achter de bomen is gebeurd geen idee en of die duif die 37 in haar poten heeft dezelfde is die de jonge had ..... ook geen idee.

We besluiten terug te gaan naar het gebouw om te kijken of daar nog een jonge valk aan de achterzijde op het dak zit, dat zou wel fijn zijn want dan hebben we de familie compleet.
Die jonge valk die met ons bij de mast aankwam en daar ging zitten is al die tijd blijven zitten. Het had ook een behoorlijk volle krop en zat soms met zijn ogen dicht.
Aangekomen aan de achterzijde zien we daar geen valk meer zitten dus maar kijken aan de voorkant.

Daar zien we 37 boven op de kast zitten en onder de kast een jonge.
Afbeelding

Nog maar amper een foto van 37 gemaakt of de twee jonge die in de mast zaten kwamen ook.
Eentje gaat rechts van het gebouw boven de oude lampensteunen zitten
Afbeelding

En die met die volle krop heeft een openstaan luik ontdekt om te landen en of dat nou echt een goed idee was ....
Afbeelding

Dat vond ie zelf blijkbaar ook niet en vliegt door naar de andere jonge
Afbeelding

En zo hebben we de drie jonkies in beeld en 37 boven op de kast met eten
Afbeelding

37 vliegt met die duif nog een keer naar rechts zijkant van het gebouw, gaat helemaal achteraan op de dakrand zitten maar geen jonge die haar volgt.
Eén van de twee vliegt wel maar gaat ook onder de kast zitten en 37 komt uiteindelijk ook terug een neemt weer boven op de kast plaats, de duif liet ze achter boven op het dak.
Het mannetje niet meer gezien maar die zal best wel ergens rondgehangen hebben nadat ie de mast verliet.
Een mooie avond, familie compleet gezien en dat is waar je op hoopt, dat alles nog in leven is.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#72 Bericht door marian53 »

Prachtig verslag en foto's, altijd weer genieten van de foto's in het echt . :D

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#73 Bericht door Falcon »

Schitterend verslag Dorine, dat was zeker genieten voor jullie.
Veel gezien dus en iedereen aanwezig. :D

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#74 Bericht door Gawo »

Mooi verslag en foto’s :D
En fijn hele familie gezien.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#75 Bericht door Dorine »

Gistermiddag, half 6 zat deze slechtvalk voor in de mast.
Toen ik hem echt goed van de voorkant zag, zei ik gelijk mannetje van voergroep zuid.
Hij zat rustig wat te poetsen, ons in de gaten te houden en rond te kijken.
Vooral dat in de gaten houden is ook wel iets waarvan je zegt, dat is een valk die dat gewend is,
vreemde valken vertrekken vaak als ze merken dat er pottenkijkers zijn.

Afbeelding

Edit: achteraf gezien moet dit ook al JH geweest zijn.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gesloten