Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4928
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#26 Bericht door Falcon »

Bewijs geleverd. :D
Wel leuk dat ie jou gedag kwam zeggen.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#27 Bericht door Gawo »

Voor bewijs foto prima gelukt.
We willen wel altijd een mooie foto, maar soms lukt dat niet en bewijs foto kan soms wel belangrijk zijn.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#28 Bericht door Dorine »

Vanavond nog even snel bij de valkjes gaan kijken.
Leuk, 2 koppies kwamen boven de rand :-)
ééntje al goed bruin en de ander met nog veel dons.

Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#29 Bericht door Gawo »

Mooi :D

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#30 Bericht door Dorine »

Kreeg net een mail dat er drie jongen zijn.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#31 Bericht door marian53 »

Mooi :D

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4928
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#32 Bericht door Falcon »

Goed nieuws, leuk.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#33 Bericht door Gawo »

Mooi :D

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#34 Bericht door Dorine »

Vanmiddag even geweest om te kijken hoe het hier gaat.

Als we aankomen zit 37 op het rooster, 1 jong op de kastrand en 1 in de kast voor de opening.

Afbeelding

Het was niet zo heel spannend allemaal, oogjes open, oogjes dicht, af en toe wat gefriemel in de veren en dat was het.
Het derde jong liet zich niet zien en dan ga je denken ..... soms al gegaan? En begin je te zoeken maar kun je nergens iets vinden en ook 37 liet niet merken dat ze ergens iets in de gaten hield.
Dan komt paps aanvliegen met een mini hapje in zijn poten en gaat boven op de kast zitten. 37 ook daar naar toe en pakt het eten en gaat vervolgens zitten mopperen.
Tenminste dat dacht ik even, dat ze boos was vanwege het wel hele kleine stukje eten of zou ze nummer drie roepen en zit die toch ergens beneden?
37 blijft lang op de kast zitten en op de rand wordt ook nog wat gefladderd

Afbeelding
Afbeelding

Dan gaat ze toch met het snackje naar het rooster maar de jonkies maken zich niet heel druk om het eten, ze werden er niet koud of warm van.
37 vertrekt en gaat rechts van het gebouw op een oude lampensteun zitten.

Afbeelding

Kijkend naar de kast zie ik toch dat er drie jonkies zijn. NIet dat ze alle drie tegelijk in beeld zijn maar, zag ik eerst een jong zonder dons op de kop, nu zie ik er 2 met dons.
En dan duurt het gelukkig niet lang of ze laten zich alle drie mooi zien :-)

Afbeelding

Het jong zonder dons maakt aanstalten om het rooster op te gaan en durft het ook aan om daar op te gaan zitten.
Of er al eerder een jong op het rooster gezeten heeft weet ik niet.
Dan begint het leuk te worden met al dat geflapper. Niet zozeer om het geflapper maar om de twee die op de kastrand toekijken,
elke vleugelbeweging moet bekeken worden en het liefst op de kop, elke keer weer die koppies helemaal omdraaien, geweldig om te zien :lol:
Mannetje vertrok richting centrum.

Afbeelding
Afbeelding

En de jongen zo te zien, denken we 1 mannetje en 2 vrouwtjes.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#35 Bericht door Gawo »

Dat ziet er prima uit :D
Die laatste foto is geweldig :lol: :lol:

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#36 Bericht door marian53 »

:D :D :D

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#37 Bericht door Dorine »

Net nog even gaan kijken of ie soms niet van het rooster gewaaid was,
maar ze zaten allemaal veilig boven, op de kastrand en in de kast.
Weinig tot geen actie.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4928
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#38 Bericht door Falcon »

Leuk verslag en mooie foto's Dorine
Alle drie tegelijk in beeld, is je toch gelukt.
En eentje durft dus al wat meer. :D

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#39 Bericht door Dorine »

Rond het middaguur toch even gaan kijken hoe het met de valkjes gaat.
De roosterflapperaar verwachtte ik toch al wel ergens anders dan boven op het rooster.
Bij aankomst zien we 1 valkje op de kastrand, 1 op het rooster en mams zit boven op de kast.
Links op de hoek/goot zit ook een valk maar dat bleek niet het derde jonkie te zijn maar paps.
We zoeken naar het derde jong maar krijgen hem niet in beeld.

Afbeelding

We gaan maar even naar de achterkant, misschien zien we daar meer.
Daar aangekomen vliegt paps een rondje en ziet Piet het derde jonkie zitten, op de zuiger :-)

Afbeelding

Paps heeft inmiddels plaatsgenomen op de camera achterzijde gebouw

Afbeelding

Dan gaan we maar weer terug naar de voorkant van het gebouw, zeker ook zo fijn want daar kunnen we op 2 plekken schuilen voor de regen.
Het jong zit daar op die zuiger en voelt zich niet echt prettig op al die natte gladde stangen, opletten geblazen voor hem.
En als je jezelf af en toe ook eens flink moet uitschudden omdat je te nat wordt is het echt goed vasthouden.
Echt veel actie zit er verder niet in, hij is wel van plek verandert maar meer dan een meter verder/terug is ie niet gegaan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen ie boven op die ronding zat ging ie wat zitten poetsen en zijn wij naar huis gegaan.
Leuk om dat jong daar te zien, minder was het weer, nat en errug koud, brrr.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4928
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#40 Bericht door Falcon »

Jong heeft niet de beste dag gekozen om uit te vliegen.
Maar toch fijn dat jullie zijn gaan kijken, ondanks het weer.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#41 Bericht door Gawo »

ah mooi die is de wereld aan het verkennen :D

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#42 Bericht door Dorine »

Gisteravond zijn we nog gaan kijken hoe het met de wereldverkenner was.
Het duurde ontzettend lang eer we hem gevonden hadden.
Meneer zat op een grote berg zand op het terrein waar vroeger de asfaltcentrale stond, de buurman van VoergroepZuid.
We zagen hem zitten vanaf de achterkant van het gebouw en daarna zijn we teruggegaan naar de voorkant.
Toen we daar waren zag ik valk wegvliegen, laag over de grond maar hoog riet langs de waterkant belemmerde het zicht en waar ie gebleven was kon ik dus niet zien.
Tja, dan zal hij wel ergens daar op de grond zitten maar waar we ook zochten en keken, hij was niet te vinden.
Weer naar de achterkant van het gebouw om daar verder te zoeken en ook daar geen valk te vinden en danlijkt er verderop, op een laag gebouw een valk te zitten, zo te zien toch een jonkie.
Nou dan gaan we daar nog even kijken en dan naar huis want het was inmiddels al half tien.
Komen we daar aan is valk weg, nou ja ... dan toch maar weer even zoeken en helaas, weer niets te vinden.
Nou, valk kan vliegen, is op dat gebouw kunnen komen dus het zal wel goedkomen met hem.

Tja, dan kijk ik net pas even die ene foto terug van de valk op de berg zand, het was erg ver weg en dan zie ik nu op de foto, als ik hem op ware grootte bekijk .......
dat het niet de jonge slechtvalk was maar het mannetje :shock: :oops: :lol:

Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4928
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#43 Bericht door Falcon »

Ach, en daar deed je nu zoveel moeite voor.
Het leverde in ieder geval een mooi verslag op. ;)

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#44 Bericht door Dorine »

Tja Herma, ik kon er wel om lachen toen ik het zag.

Vanmiddag na de zoektocht in Geldrop en het gezellige uurtje in Mierlo ook maar even bij deze valken langsgegaan.
Als we aankomen zien we een jonge valk helemaal boven op het dak zitten.
En dan denk je gelijk dat moet die niet te vinden valk van de avond eerder zijn en dan weet je ook dat ie al wel heel goed kan vliegen als ie helemaal boven zit.

Afbeelding

De volgende jongen vonden we op het hoekje van de rand/goot links van de nestkast. Mooi, de tweede die de kast verlaten heeft

Afbeelding

Dan is het zoeken naar de derde maar die kunnen we zo niet vinden. Misschien ligt die wel lekker te pitten in de kast, wie zal het zeggen?
Dan komt de man van voergroep zuid naar buiten en wijst naar de silo's die rechts naast het gebouw staan.
Verhip, een beetje verscholen achter wat hekwerk zit de derde valk en als ik een stukje verder loop en op de aanlegsteiger ga staan heb ik hem goed in beeld

Afbeelding

Dat is mooi, alle drie uit de nestkast en alle drie in beeld, wat wil je nog meer.
Ook 37 liet zich zien, ze kwam aanvliegen met eten en gaat met dat eten op het rooster zitten

Afbeelding

De jonge valk op het hekwerk bovenop die silo's fladdert wat heen en weer en kan zich soms maar moeilijk vasthouden.
Dit gestuntel blijft altijd wel leuk om te zien, zeker als er niets misgaat.

Afbeelding

Ondertussen zit 37 de prooi te plukken met boven haar en een klein stukje onder haar een jong

Afbeelding

Onze ogen zijn wat meer gericht op de valk op de silo, het fladdert wat heen en weer en wordt wat ongeduldig.

Afbeelding

Dan ineens vliegt de jonge valk van de silo weg en lijkt mij op de middelhoge aanbouw te landen maar de silo stond voor mij in de weg om het te zien.
Dus weer van de aanlegsteiger naar de weg en terwijl ik ga vliegt 37 weg met de prooi in haar poten.

Afbeelding

Weer terug bij de weg zie ik dat de jonge valk idd op die halfhoge aanbouw zit en ook 37 is daar naar toe gegaan met dat eten.
Wel grappig, die aanbouw is normaal de plek waar alle duiven zitten en die vlogen nu maar rondjes rond het gebouw.
Op de foto nog net een paar voorbij vliegende duiven en 37 die daar haar jong ging zitten voeren.

Afbeelding

Een leuke middag zo bij de valkjes en het gaf ons een goed gevoel met eentje helemaal boven, de tweede die al wat kon vliegen en op die halfhoge aanbouw kon landen en
de derde die al aan de wandel was.
Na het eten zijn we nog teruggegaan en werd het weer een heel gedoe maar dat verhaal komt morgen wel, nu bedtijd ;-)
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#45 Bericht door Gawo »

Mooi verslag met prachtige foto’s.
Geeft altijd een fijn gevoel als je alle juvenielen in beeld hebt.

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4928
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#46 Bericht door Falcon »

Heel verslag zo, maar fijn dat jullie ze alle drie veilig buiten de kast gezien hebben.
Mooie foto's ook.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#47 Bericht door Dorine »

Beetje laat maar met reden vanwege valken die hier in Helmond op de grond zitten en druk met zoeken naar de valk in Geldrop.

Na het eten zijn we weer gaan kijken en spannend was het niet, we zaten bij Deeze op de trap en
om eerlijk te zijn ik weet niet eens meer wat we wel zagen op dat moment. Een paar valken wel in beeld maar het deed niets.
We zeiden nog tegen elkaar, er zal niet heel veel meer gebeuren. Goed en wel dat gezegd gaan ineens wat valken vliegen, zeker 2 jonkies en een ouder.
Ik heb 1 valk in beeld en als die een rondje gemaakt heeft wil die weer landen halverwege voorkant gebouw maar daar is niets waar je kunt landen dus was het "kwakken" tegen de gevel
Gelukkig kon valk zich omdraaien en verder vliegen. Ze vliegt van het gebouw weg en kan geen hoogte meer maken.
Ik zie haar verdwijnen achter de gevel van Bronneberg, een bedrijf 2 deuren verder dan waar wij zaten. Het zag er naar uit dat valk het dak gehaald had,
als het niet van Bronneberg was dan zeker wel van de Robur, het volgende bedrijf.
De eerste foto is voor de aanvaring met het gebouw, de 2e daarna.

Afbeelding

Afbeelding

De andere valk vliegt nog rond en kan weer ergens boven op het gebouw landen en als het rustig is gaan we even een paar deuren verder kijken of we die ene valk ergens zien zitten.
We kunnen daar de valk nergens vinden en gaan na wat zoeken weer terug naar de trap bij Deeze.
Weer is het niet spannend en dan zegt Piet dat ie nog even naar de linkerkant van het gebouw wil gaan kijken of daar iets te zien is.
Als hij bij Bronneberg voor de deur is roept ie mij dat ik moet komen.
Blijkt daar de valk op de grond te zitten waarvan ik dacht dat het dak gehaald was. Valk loopt daar bij het gebouw en ziet in een glazen wand ineens zichzelf, schrikt en vliegt weg.
Maar dat wegvliegen was niet geweldig, een metertje kwam het vooruit en omhoog al helemaal niet.
Oei, is het toch niet helemaal goed gegaan.

Afbeelding

We kijken het wel even aan maar valk gaat aan de wandel en daar zijn wij niet zo blij mee.
Als je niet kan vliegen en geen hoogte kan maken en je wil terug naar waar je vandaan komt dan heb je toch een groot probleem en dat is het kanaal waar je overheen moet.
Valk vliegt af en toe wat op en voor ons is duidelijk, die gaat dit niet redden en valk hier rond laten lopen is vragen om moeilijkheden dus dat wordt valk vangen.
Tja, in de auto staat een bench met handschoenen (hadden we die middag meegenomen voor Geldrop) maar de auto staat bij Deeze.
Dat werd dus jas uit, over valk heen gooien en oppakken en heel voorzichtig zijn voor die vlijmscherpe nagels.
Het lukte vrij snel om valk te vangen en toen zijn we naar het gebouw gereden waar de nestkast staat, gelukkig waren er nog mensen aan het werk en kon Piet met een medewerker haar op het lage dak zetten.
Met de neus richting de muur zodat ze niet gelijk kon vertrekken.
Valk was dus weer terug en op dat dak zit ze goed, lekker groot, kan ze oefenen en kunnen paps en mams haar goed zien.
Wij rijden weer terug naar de voorkant en als we daar zijn zit mevrouw, ja het was een dametje, alweer op de rand van het dak.

Afbeelding

En weer gestuntel daar op die rand. Het gaat af en toe maar net goed en als ze dan op die airco wil gaan zitten maar niet verder komt dan halverwege kukelt ze weer terug op het dak.
Bij de tweede poging om op die airco te komen gaat het mis, ze komt weer niet verder dan halverwege dat ding maar nu valt ze helemaal naar beneden en zit ze op de grond.
Wij stappen in de auto en gaan weer die kant op, om te zeggen dat ze op de grond zit.
Daar aangekomen is ze al aan de wandel en loopt richting hekwerk met de buurman.

Afbeelding

Op zich niet erg maar ze gaat wel de kant van het kanaal op en daar kan ze onder het hekwerk door.
Tja, even een beetje bijsturen door me te laten zien en dat werkte, ze gaat de andere kant op.
Ook daar een probleem, de grote poort is open. Ook dat kunnen we wel regelen, op grote afstand loop ik naar de poort en ga daar staan en als ze bij me in de buurt komt draait ze weer om.
Vanaf de straat kunnen we zien of ze niet weer langs het hekwerk richting kanaal gaat maar dat doet ze gelukkig niet.
Ze verdwijnt tussen wat geparkeerde vrachtwagen en als we haar dan voorzichtig gaan zoeken zien we haar op een paar pallets zitten.
Hoe ze daar op is gekomen geen idee maar toen ze daar van wegvloog landde ze niet echt lekker, metertje verder in het groen wat nog net linksonder op de foto te zien is.

Afbeelding

Vanaf de plek waar we staan, achter een vrachtwagen kunnen we mooi zien dat ze aan de wandel gaat richting zuigertoren en dan heb ik gelijk iets van, o jee. (ervaring)
Dat ding hangt half boven het water en daar heeft ooit in het verleden een jonge valk me hartkloppingen gegeven door bij die toren van het één naar het ander te hoppen en
uiteindelijk op een meerpaal, die in het water staat, te gaan zitten. Dus ik zag het al helemaal voor me.
Gelukkig bleef ze daar weg, ging ze op een soort deksel zitten en hekwerkje. Er weer vanaf, er weer op, even aan de wandel etc.

Afbeelding

Afbeelding

Na heel wat gedoe daar gaat ze verder aan de wandel en dat was voor een paar eenden die daar liepen behoorlijk schrikken

Afbeelding

Het was inmiddels bijna half tien, tijd om naar huis te gaan.
Ze liep daar veiliger rond dan waar we haar gepakt hebben, echt happy ben je niet maar meer kun je niet doen.
Waarschijnlijk is ze uit enthousiasme met de andere mee gaan vliegen terwijl ze er nog helemaal niet aan toe was.
Tja, elk jaar heb je wel van die brokkenpiloten, het hoort erbij.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 1697
Lid geworden op: vrijdag 2 november 2018, 22:00:55
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#48 Bericht door Piet »

En ze bleef in eerste instantie zo keurig liggen op het dak toen ik haar daar terug plaatste
Afbeelding
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4928
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#49 Bericht door Falcon »

Wat een belevenissen voor jonge valkje en voor jullie ook.
Je hebt er een mooi verslag van gemaakt en prachtige foto's geplaatst. Dank.

Piet je hebt je best gedaan maar valkje houdt van avontuur.
Keurig blijven liggen, tja, omdat jij nog in de buurt was, gedroeg ze zich zeker. ;)

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid en Watertoren 2022

#50 Bericht door Dorine »

Vergeet ik het korte filmpje erbij te zetten.
Hier liep ze bij Bronneberg op de grond, de plek waar Piet haar zag zitten.

Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gesloten