Eindhoven - Catharinakerk 2019

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#326 Bericht door marian53 »

Lijkt mij ook heel moeilijk te zien , met die kleuren , en ik begrijp wat je bedoelt het leek voor mij ook een wanhoop sprong , maar dat zijn inderdaad de menselijke gedachten , :( :(

Carin
Berichten: 45
Lid geworden op: donderdag 2 mei 2019, 15:05:29

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#327 Bericht door Carin »

Is de zieke valk nu overleden of weten jullie het nog niet?

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#328 Bericht door marian53 »

Moeilijk te zeggen he als ze nog niet is gevonden , .

Carin
Berichten: 45
Lid geworden op: donderdag 2 mei 2019, 15:05:29

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#329 Bericht door Carin »

Ja dat is waar, maar jullie zitten al lang op dit forum, ik ben een leek op dat gebied maar wel bijzonder in het dierenwelzijn geïnteresseerd, vandaar🦆

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#330 Bericht door Dorine »

Helaas
na bijna 4 uur zoeken heb ik niets kunnen vinden.
Overal rondom de kerk gezocht, beneden op de grond en ook vanaf beneden de kerk bekeken.
Daarna beide torens ingegaan en waar het lei begint luiken opengemaakt en de kerk van boven afgezocht,
maar ook waar we dachten dat ie misschien wel zou kunnen liggen lag niets. We waren eerder bang dat we die plek niet zouden kunnen zien maar dat was wel zo.
En bij elk gat en raam waar ik maar het dak of zo op kon kijken gekeken.
Na beide torens gehad te hebben nog een keer goed de bomen afgezocht, in het groen naast de kerk gekeken maar ook daar zo niets te vinden.

:cry:
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#331 Bericht door Gawo »

Dat is :cry:
Had zeker voor jullie, maar ook voor ons meer rust gegeven als je hem gevonden had.
Dank je wel voor het werk wat je hebt gedaan.

birdie52
Berichten: 14
Lid geworden op: zaterdag 25 mei 2019, 7:11:48

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#332 Bericht door birdie52 »

Jammer Dorine. Je hebt je uiterste best gedaan en meer kun je niet doen.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#333 Bericht door marian53 »

Tjonge dat is best heel vervelend , je zou toch denken die is stijl naar beneden gegaan , maar hoe dan ook , je kan er niks aan doen hopelijk word hij nog gevonden , je weet maar nooit .

Celle
Berichten: 31
Lid geworden op: zondag 14 april 2019, 16:54:58

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#334 Bericht door Celle »

Heel erg bedankt voor jullie inspanningen om het beestje te vinden. Jammer zonder gewenst resultaat tot op heden. Ik heb de afgelopen weken dus wel geleerd wat ‘het geel’ is. Maar daar hebben de gevleugelde slachtoffers niks aan. Van de ontwikkeling van ei tot vol kuiken heb ik erg genoten. Hopelijk ben ik er volgend jaar weer bij. En tot slot: waar zullen de jonge valken nu heen vliegen, kiest elk dier zijn jachtdomein en blijven ze daar of trekken ze Europa in?

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#335 Bericht door Dorine »

@Celle,
Vergeet niet dat er wel drie mooie jonge valken nu rond de kerk vliegen en ja, niet alles wordt groot en volwassen, lang niet alles, de sterkste overleven maar zo gaat dat in de natuur.
Alhoewel dit weinig met de natuur van doen heeft en gewoon domme pech is maar dat hebben jonkies die tijdens het eerste jaar ergens in hun enthousiasme tegen aanvliegen en het niet overleven eigenlijk ook wel een beetje
De valken gaan straks, over wat weken, hun eigen weg, al dan niet aangemoedigd door de ouders en trekken weg om ergens een plekje te vinden.
Slechtvalken die hier uit het ei gekropen zijn zijn geen wereldreizigers en gaan ook niet trekken om daarna voor het broeden terug te komen.
Je zult ze, als er terugmeldingen komen een beetje in Nederland, over de grens met Duitsland of België aantreffen maar mannetjes kunnen ook lekker dichtbij huis blijven.
Zo is het mannetje dat ik Helmond zit, in Mierlo uit het ei gekropen. Een enkeling, vooral vrouwtjes, wil wel eens wat van Europa zien, zo zijn er een Nederlandse valken bekend in Polen, Engeland en hebben we er eentje (gehad?) in Noord Frankrijk. Of een jong neemt de plek van één van de ouders in, dat kom je ook tegen, wordt vader of moeder verdreven.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#336 Bericht door marian53 »

Helemaal mee eens Dorine maar voor mij blijft het na al die jaren nog steeds een van de mooiste dingen , om een ei te zien leggen , het kuiken er uit te zien komen , en het op te zien groeien in die paar weken en om het uit te zien vliegen , het wel en wee van een nest te volgen , en het blijven hopen dat het allemaal goed gaat .
Dit soort dingen,
aAs het echt verkeerd gaat met eentje ,dat raakt je dan ook hard , en ja we weten dat er veel verliezen zijn , dat is inderdaad de pech dan ,Maar op deze manier is dan wel heel erg veel pech , Dat is ook de onmacht dat je niks kan doen .

Bij elke nest is het anders , soms sta je versteld , hoe zorgzaam de moeder is , en ook de vader , maar ook hoe hard het soms is , de natuur , als er een klink in de kabel komt , bv Het hier en nu , bij dit valkje , of het vreselijke van de Waalhaven , maar zo is de natuur .

Maar daar staat tegenover dat er veel prachtige valkjes overblijven , en als je ze dan nog eens ergens tegen mag komen voor een cam , dan denk je toch jes dat is het leuke weer .
Dus we moeten wel positief blijven .

Bij valken weet je het nooit , als je er door bent gegrepen , kom je er niet meer van los .
Nog even dan hebben we weer het lege nest syndroom :D , en dan zijn weer soms blij een valk voor de cam te zien , tot het voorjaar dan begint het weer .

Gebruikersavatar
Amelandse
Berichten: 97
Lid geworden op: maandag 5 november 2018, 12:55:13

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#337 Bericht door Amelandse »

Trieste gebeurtenissen. Misschien viel het van het rooster omdat het op dat moment stierf, wie zal het zeggen.
Laten we hopen dat de val in ieder geval een einde aan het lijden heeft gemaakt.

ElleH
Berichten: 49
Lid geworden op: maandag 20 mei 2019, 21:11:37

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#338 Bericht door ElleH »

Heel erg jammer van de kleine :cry: en de meeste woorden zijn al gezegd.
Ik wil toch even mijn dank uitspreken voor alle betrokkenen die zoveel info hebben gegeven en moeite hebben gedaan voor dat kleine valkje. Toppers !!
Vanaf het moment dat de oudere de kast in gebruik gaan nemen tot ze gaan uitvliegen zijn we een hele poos verder en dan doet het zeer als het niet goed gaat , maar zoals gezegd we krijgen er weer moois voor terug.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#339 Bericht door marian53 »

Nou naar mijn idee sprong het , je zag hem iets door zn benen zakken en springen , ik dacht gelijk , wat doet hij nou , of was het een zij . :( Dorine had het ook gezien .

Gebruikersavatar
roosje
Berichten: 182
Lid geworden op: woensdag 7 november 2018, 13:20:49

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#340 Bericht door roosje »

Momenteel ben ik een tuttebel en kan met dit soort situaties niet goed omgaan. Eerder toen ik het bericht las dat dit valkje zo ziek was heb ik mijn kop in het zand gestoken. Ik kan er slecht van slapen. Zoals Dorine al tegen mij zei op FB dat het de natuur is, dat is ook zo. Ik hoop in elk geval dat de sprong het jong uit zijn lijden heeft geholpen. Erg triest en ik onderschrijf de waardering die een ieder voor Dorine en Piet heeft voor hun inzet voor dit nest.

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#341 Bericht door Falcon »

Jammer dat de uitgebreide zoektocht niets heeft opgeleverd.
Jullie hebben je best gedaan. Natuurlijk zou het fijn geweest zijn als jullie valkje gevonden hadden, maar dat spreekt voor zich.
Gelukkig maken de andere drie het goed.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#342 Bericht door Dorine »

Het was niet alleen maar met buikpijn vanochtend zoeken naar dat ene jong.
Toen ik aankwam zaten er 2 op de nok van het dak van het middenschip.

Afbeelding

en het leuke van die 2 daar was dat er links van hen op een paar meter 2 duiven lagen en rechts ook eentje, samen gemoedelijk bij elkaar.
De ander zat op een klein torentje van de zuidtoren, de toren waar de nestkast inzit.

Afbeelding

Paps en mams zaten op de andere toren en tijdens mijn eerste zoektocht beneden hebben 2 jongen gevlogen, en af en toe ook mams uitgedaagd.
Eentje bleef daar op dat dak zitten, het had een volle krop en zat prima, liep af en toe een metertje, fladderde wat en toen ie bij de bliksemafleider ging zitten vond ie dat plekje prima.
Ook toen ik in de toren was zat ie daar, kon ik hem elke keer zien en toen ik in de noordtoren was en een luik opende, wat ik dus vanwege dat valkje voorzichtig moest doen,
bleef ie leuk zitten en keek het me af en toe aan, hij vond het prima, stoorde zich totaal niet aan me, ook niet toen moeders me doorhad en wat mopperde.
Het was wel even genieten als je van hoogte op een valkje kijkt dat zelf al op behoorlijke hoogte zit. En als dan ook nog even de zon flauwtjes tevoorschijn komt is het helemaal een plaatje

Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#343 Bericht door Falcon »

Ach wat kijkt dat valkje je lief aan. :inlove:
Mooi dat je ook de eerste vluchtjes kon waarnemen.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#344 Bericht door marian53 »

Zo die is wel helemaal prachtig en zeker de manier waarop hij je aan kijkt , met de rest is het dus prima zo te zien :D :D

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#345 Bericht door Gawo »

Prachtige foto van het valkje wat je zo schuin aan kijkt, zo van wat ben jij aan het doen?
En fijn dat de andere twee het ook goed doen .

Carin
Berichten: 45
Lid geworden op: donderdag 2 mei 2019, 15:05:29

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#346 Bericht door Carin »

Mooie foto’s Dorine, echt genieten en wat heb je een fantastisch werk gedaan👍

Celle
Berichten: 31
Lid geworden op: zondag 14 april 2019, 16:54:58

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#347 Bericht door Celle »

Grappig dat ze nog in de nestkast slapen, hoe lang blijven ze normaal gezien, terugkomen naar de kast?

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#348 Bericht door marian53 »

Dat is overal verschillend , ligt ook aan de locatie , soms komen ze een paar nachten , maar er zijn erbij als ze uit vliegen die je niet meer ziet .Maar komen ze wel dan is dat meestal maar een paar nachten .

Carin
Berichten: 45
Lid geworden op: donderdag 2 mei 2019, 15:05:29

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#349 Bericht door Carin »

Nou net had er eentje een heerlijk maal verorberd, zo af en toe komen er toch nog valken in de kast, leuk om te zien. Het was voor mij een genot om dit te ervaren en om te zien wat de vrijwilligers voor deze dieren doen.👍🦅

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#350 Bericht door Dorine »

Vanmiddag daar geweest.
2 jonkies zaten op het Hooghuis, hoge kantoortoren dichtbij de kerk en 1 idd in de kast en daarna op het rooster en toen hij het daar gezien had vloog ie naar zijn broers.
Op de zuidtoren (nestkasttoren) kwam later paps zitten en mams zat op de noordtoren en die heeft in de tijd dat wij daar waren nog wel wat eten gedropt op het Hooghuis.
Zal vanavond wel foto's plaatsen, alhoewel het niet veel is, verweggiestan.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gesloten