Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#76 Bericht door Gawo »

Piet bedankt voor de tip, zal het vanavond met Jan er over hebben.

Dorine, een regenpak aanschaffen voor dit soort werk is ook een goede tip, juist als je met slecht weer gaat, ik lag nu op een vuilniszak ;)
Maar toch hele groene knieën in mijn broek ( oude spijkerbroek).

Woensdag kwam ik dat kleverige koraalzwammetje ook tegen, al die foto's echt vernachelt zag ik toen ik thuis kwam en ze op pc zag.
Toen Jan van zijn werk thuis kwam zei hij we gaan er nog eens heen en dan met statief.
Ik probeer meestal een statief te omzeilen , want ik vind het zulke ondingen.
Nu dus met statief en camera op live vieuw gezet, oefen ik dat ook weer , want als ik iets zelden gebruik moet ik echt diep graven in mijn hoofd.
Die foto's waren ietsje beter, maar nog niet het je van het.
Vrijdag middag dus weer samen naar dat koraal zwammetje, want het kan toch niet zo zijn dat we dat ding niet fatsoenlijk vast kunnen leggen.
Ik had wat gelezen over die lichtjes op internet dus nu met lichtjes van onze telefoon en nu dus veel betere foto kunnen maken.
Zaterdag nog een keer daar heen en nu met mini bouwlampje van de action en telefoonlampje en die was nog beter.
En zo is dat gekomen :lol:
Zondag met die vele regen zag ik op buienradar dat van twaalf tot twee het ietsje minder hard zou regenen en zijn we weer gegaan , maar dan naar een ander gebied.
Ik vind het heel grappig om erbij te doen, het is een heel creatief gebeuren vind ik.

Ik vind wel led verlichting minder, zou graag oude zaklamp willen, maar goed nu was het kijken hoe ik dit zou ervaren.
En wat ik ook ontdekt heb dat kleine verschillen van instellingen en lampje of hier of daar grote verschillen op het scherm laat zien.
En ik spit nu verder in de instellingen camera, is heel goed voor mij.
Ik ben geen natuur talent met fotograferen, ik moet het hebben van heel veel doen, lezen, advies van anderen en van al die fouten die ik maak til ik mij zelf steeds verder naar een ander niveau.
Dat heb ik ook gezien aan de vogels, maar het heeft een hele poos geduurd voor ik dit niveau heb en nog maak ik fouten, maar in een serie zitten steeds meer aardige foto's dan bagger.
Bij paddenstoelen is het nog andersom, heel veel bagger en af en toe......
Een geluk is dat ik veel geduld heb.

Tja en dan heb je ook met smaak te maken.
Ik zou dit niet alleen willen doen, maar vind het wel uitdagend.
Af en toe doen dit soort foto's mij wat feeëriek over, doet mij denken aan de Efteling of Harry Potter een beetje spooky en het prikkelt mij om nog eens te gaan en het oude resultaat te verbeteren.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#77 Bericht door Dorine »

Regenpak: bij de Zeeman verkopen ze losse broeken, of je moet er nog eentje hebben liggen. Ik vind het makkelijk, geen gedoe met plastic zak en het is lekker warm. Maar ik vergeet hem ook nogal eens. En stop ook een kleine oude handdoek in je tas om af en toe je camera af te drogen/schoon te maken of als je vieze handen hebt. Mijn camera ligt regelmatig gewoon in het mos, soms ondersteund door een takje of net wat er voorhanden is.

Live-view: is best makkelijk, tenminste als je je camera stevig op iets hebt liggen of op een statief hebt staan. Wel handmatige focus gebruiken, dus niet autofocus en ook niet vergeten je IS af te zetten, heel belangrijk. Wat je scherp wil hebben kun je selecteren met dat vierkantje wat je ziet, kun je verplaatsen met de joy-stick.
Voor betere scherpstelling kun je het beeld vergroten, daar gebruik je dezelfde knop voor als dat je een foto bekijkt en die je wil vergroten. En, maak gebruik van een afstandbediening. Dat hoeft echt niet een canon te zijn, ik heb een hele goedkope draadloze en die doet het prima.

Ik vind het een heerlijke tijd, leuk om te doen en voor je het weet ben je uren bezig, lekker alleen in het bos of in het veld kijken wat je allemaal ziet. Het is ook leuk om eens wat met mossen, zonnedauw en dat soort dingen te doen. Afwisseling anders denk ik ook dat het saai wordt.

Tja, dan zit ik in het bos, bekijk de foto aandachtig op het schermpje en denk dan dat ie wel goed is, soms pas na tig foto's en dan ben ik thuis en zie ik dat er bv toch nog een storend sprietje gras in de weg zit.
Overigens verbouw ik niet zo heel veel hoor, hooguit wat dennennaalden, sprietjes gras of storende blaadjes opruimen, ik maak er geen opstelling van door er dingen bij te gaan leggen, hooguit dus wat "onrust" weg nemen voor een rustige achtergrond/omgeving.
En, ik ga liever niet na een regenbui, wacht liever want natte blinkende paddenstoelen zijn niet makkelijk. Maar een natte achtergrond met druppels kan wel weer een heel mooi bokeh geven.

Oefening baart kunst, alleen houdt dat nooit op in de fotografie ;-)
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#78 Bericht door Gawo »

Kijk dat bedoel ik, ik heb tips en tricks nodig en heel veel herhaling :roll:
Die donkere foto's dus allemaal op statief gemaakt met live-view.
Wij konden niet zozeer naar mooie exemplaren zoeken, maar meer die wat hoger stonden vanwege het statief.
De bedoeling was oefenen met live-view, want uit de hand werkt dat niet goed, en met Joy-stick en vierkantje verplaatsen en vergroten.
Dat hebben we allemaal goed gedaan.
Ook kwamen we het weekend erachter dat mijn afstandsbediening van 60D niet op de 7Mark werkt, wel Jan zijn afstandbediening van filmcamera.
Die zei al met gekke bek , je mag hem huren ;) , dus die gebruikt.

En dan lees ik in jou verhaal, niet vergeten IS af te zetten en loop naar mijn camera :scratch: , je snapt het al.
Oh en Piet heeft dat ook al eens gezegd.
Dat bedoel ik, ik moet eerst al die fouten maken.
Statief IS af zetten en niet vergeten terug te zetten voor ander gebruik!

Guido heeft een groothoeklens die mag ik donderdag lenen.
Ga ik dan ook eens mee oefenen kijken wat dat oplevert.

Waar ik ook bij mezelf achter ben gekomen is dat met die dennenaaltjes etc.
Ik vind eigenlijk dat dat er bij hoort, natuur is niet zo gaaf, maar dan zag ik thuis de foto en dan irriteerde dat toch.
Dus langzaam maar zeker ruim ik ook wel wat weg, maar zie best wel dat het soms nog net niet genoeg is.
Ach en zo blijven we bezig.
Leren, leren en nog eens leren, maar ik wil het een beetje onder de knie krijgen en dat zal me lukken ook.
Straks lig ik nog in het bos als 70 jarige :lol: :lol:
Op Jan zijn werk hadden ze ook dubbel gelegen toen hij vertelde waar hij het weekend druk mee is geweest.
Daarom wilde hij dat ik het irista linkje aan maakte zodat hij hen vandaag dat kon laten zien.
En toen dacht ik dan plaats ik het ook maar op het forum.

Even toch een correctie.
Ik heb net niet goed gekeken, want IS stond off.
Maar dat is dan Jan die daar woensdag aan gedacht heeft, want ik zou dat vergeten hebben.
Dus toch goed dat dat gegeven weer even naar boven is gehaald in mijn hoofd.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#79 Bericht door Dorine »

José, denk niet dat ik altijd alles goed heb staan, absoluut niet, maar kom er met zoiets wel snel achter

Maar prik je niet vast aan een statief hè, je macrolens is heel goed en die IS is super, kun je ook goed uit de hand doen.
Ik ben net binnen van 2 uurtjes hier het bos en alles uit de hand gedaan, en vaak kun je met je armen op de grond steunen of op een stam of wat dan ook.
Ik werd hier bij mijn laatste foto's aangesproken door een vrouw en die zei me dat ze dubbel lag hoe ik bezig was. Uiteraard nieuwsgierig naar wat ik zag en dat vond ze niet bijzonder, was het ook niet als je staat en je kijkt naar de grond,
toen ik haar de foto liet zien kon ze haar ogen niet geloven, ze dacht echt dat ik haar voor de gek hield. En toen moest ik lachen want ze ging op de knieën om te kijken of het echt zo was.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#80 Bericht door Gawo »

Nee, ik prik me ook niet vast op statief.
Daarom wilde ik eerst uit proberen of ik dat soort fotograferen met live view en die lampjes leuk zou vinden.
Kopen kan je altijd.
Als je de foto neemt die onder het linkje geplaatst is.
Die had ik graag met een laag statief willen nemen.
Dan had je de spinnen webben beter gezien.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#81 Bericht door Dorine »

Ik heb het album van de paddenstoelen/herfst 2019 aangevuld.

https://www.irista.com/gallery/kp2hhy9bobub

(play knopje rechtsboven anklikken)
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#82 Bericht door Gawo »

Prachtige foto's aan gevuld.
Heb genoten van je serie, die zwart/wit foto van de inktzwam vind ik ook helemaal te gek.

Ik ben nu even een beetje lui, maar hoe heten die groene trompetjes paddestoel?
En die rose rafels?

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#83 Bericht door Gawo »

Ik ben ook bezig geweest nog met paddestoelen fotograferen.
Zal eind deze week of zo wel het linkje aanvullen, geef dan wel een seintje.


In het Lockhosterbos zijn Jan, Devin , Juna en ik na het bezoek van de bosuil ook naar paddestoelen wezen kijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#84 Bericht door Gawo »

Die groene trompetjes gevonden op internet, Groen bekermos ;)

Gebruikersavatar
GerritE
Berichten: 2535
Lid geworden op: woensdag 7 november 2018, 12:09:56
Locatie: Eersel
Contacteer:

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#85 Bericht door GerritE »

Ik vond vandaag ook een paddestoel, dacht ik.
Het waren wel rare bollen dus ik dacht dat het een grapje was.
Maar ik zag ze niet eerder volgens mij.
Zijn ze bekend bij iemand?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#86 Bericht door Dorine »

Je ziet ze wel vaker, soms een heel legioen.
Het zijn reuzebovisten
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4927
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#87 Bericht door Falcon »

Zo die zijn flink groot zeg.
Dorine wist de naam voor je Gerrit, fijn.
En ik heb weer wat geleerd vandaag.

Gebruikersavatar
GerritE
Berichten: 2535
Lid geworden op: woensdag 7 november 2018, 12:09:56
Locatie: Eersel
Contacteer:

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#88 Bericht door GerritE »

Nu was het niet moeilijk meer zoeken, met een naam erbij. :thumleft: Thanks.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Reuzenbovist

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#89 Bericht door Gawo »

Zulke grote heb ik ook nog nooit gezien

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 1697
Lid geworden op: vrijdag 2 november 2018, 22:00:55
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Landschapsfoto's of andere mooie foto's 2019

#90 Bericht door Piet »

Gesloten
Hier verder in 2020: viewtopic.php?f=10&t=72
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gesloten