Veldhoven - ASML 2025
Re: Veldhoven - ASML 2025
Ik denk dat de rode kleur van de jongen schattig wordt gevonden door de andere valken.
De ouders blijven daarom eten brengen. Maar aangezien de ouders zelf geen kleur hebben, worden ze niet gerespecteerd door de jongen.
Ook zijn de jongen niet agressief naar elkaar.
De ouders blijven daarom eten brengen. Maar aangezien de ouders zelf geen kleur hebben, worden ze niet gerespecteerd door de jongen.
Nou , ik denk dat je nu iets uit je duim bent aan het zuigen , hoe kom je daar bij .????
Sorry, een beetje voor de hand liggende opmerking. Maar ik was verbaasd dat het zover ging dat de jongen eigenlijk hun eigen vader niet herkennen, maar het als een vreemde vijandige vogel zien.
- Dorine
- Site Admin
- Contacteer:
De kleur zou best wel eens een verklaring kunnen zijn.lkruijsw schreef: ↑dinsdag 3 juni 2025, 22:44:07 Ik denk dat de rode kleur van de jongen schattig wordt gevonden door de andere valken.
Jongen weten wie hun eten komen brengen, idd valken die er anders uitzien en als er eten gebracht wordt kunnen ze best wel heel agressief zijn, zeker als ze wat ouder zijn.
En als er bij de jongen vrouwtjes zijn die om eten verlegen zitten dan is het voor de mannetjes soms echt geen pretje om in de buurt te komen of eten af te geven.
Maar als er bv één jong al aan het vliegen is en die komt weer bij de kast terwijl andere nog niet vliegen is daar geen reactie naar.
Of ouders hun jongen herkennen, geen idee. Toen de valken in Europa met uitsterven bedreigd werden zijn er diverse acties ondernomen om de populatie weer op peil te brengen.
Ik heb ook ooit gehoord dat een jong uit een nest in een ander nest ondergebracht is waar geen jongen waren en dat is toen goed gegaan.
Dit hebben ze ook in Spanje gedaan met de Bonelli's eagles toen het met de populatie daar heel slecht ging.
En voor een zoon is pa na een jaar ook niet meer zijn pa, we weten dat er mannetjes zijn die hun vader verdreven hebben, zoals Junior in Tilburg en jaren terug met het aparte geval van LU in Amsterdam (Hemwegcentrale).
Maar of dit de theorie is, geen idee eigenlijk. Of instinct/geheugen dat korte tijd actief is en verdwijnt als ze ouder worden want daarna is het ieder voor zich.
Zo vraag ik me vaak af wanneer ik weer foto's zie van een nestje van kleine vogels die een koekoeksjong groot brengen, zien die ouders dat niet dat dat jong heel anders is?
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl
www.peregrines.nl
Ja kleur zou best iets kunnen zijn , maar rode kleur ik denk dat ik dan kleuren blind ben want ik zie alleen rood als ze de bek open doen ,
Mooi zo , ik vind het altijd wel leuk als ze de eerste nachten , nog thuis slapen .
Fijn alle drie in beeld 

- GerritE
- Contacteer:
Het was er lekker rustig, echt zo'n Zondagmiddag.
Ze vlogen soms, of soms zag ik er een vliegen maar die verdween dan weer aan de achterkant of gewoon boven op dek.
Ook vlogen ze met tweeen, maar daar kan dan een ouder bij hebben gezeten.
Het was gewoon rustig.
En bij asml zelf was het helemaal uitgestorven, wat een rust, asml plat, ziekenhuis plat, slechtvalken plat.
Alles plat, dacht nog zal ik er ook bij gaan liggen.
Kwam nog een beveiliger langslopen dat was het enige maar die had ook geen interesse in me.
Tis dat ik 'm goeiendag toe riep anders was hij zo voorbij gelopen zonder iets te zeggen.
Al met al toch aardig wat vliegbewegingen gezien.
Morgen zal het er wel stukken drukker en rumoeriger zijn......Op de grond.
Zag nog wel iets vreemd tussen die geveltegels hangen, maar dat zal ook wel weer verdwijnen.

Ze vlogen soms, of soms zag ik er een vliegen maar die verdween dan weer aan de achterkant of gewoon boven op dek.
Ook vlogen ze met tweeen, maar daar kan dan een ouder bij hebben gezeten.
Het was gewoon rustig.
En bij asml zelf was het helemaal uitgestorven, wat een rust, asml plat, ziekenhuis plat, slechtvalken plat.
Alles plat, dacht nog zal ik er ook bij gaan liggen.

Kwam nog een beveiliger langslopen dat was het enige maar die had ook geen interesse in me.
Tis dat ik 'm goeiendag toe riep anders was hij zo voorbij gelopen zonder iets te zeggen.
Al met al toch aardig wat vliegbewegingen gezien.
Morgen zal het er wel stukken drukker en rumoeriger zijn......Op de grond.

Zag nog wel iets vreemd tussen die geveltegels hangen, maar dat zal ook wel weer verdwijnen.

- GerritE
- Contacteer:
Bij ons wordt het hok niet ieder jaar van een nieuw tapijtje voorzien.
Elk jaar wordt het ook niet opnieuw gereinigd en geschilderd.
Eigenlijk verdient dit hok wel een beetje meer respect en noem ik het een nestkast.
Maar dat vind ik he. ieder zijn ding.
Zoals ik eerder zei, er werd nog best wat gevlogen op deze rustige 2e Pinksterdag.

Elk jaar wordt het ook niet opnieuw gereinigd en geschilderd.
Eigenlijk verdient dit hok wel een beetje meer respect en noem ik het een nestkast.

Maar dat vind ik he. ieder zijn ding.

Zoals ik eerder zei, er werd nog best wat gevlogen op deze rustige 2e Pinksterdag.

Mooi zo 

- Dorine
- Site Admin
- Contacteer:
Leuk Gerrit.
Wat ben jij nog laat op stap.
Wat ben jij nog laat op stap.
www.peregrines.nl
www.peregrines.nl
Mooie foto Gerrit!
Dat is ook ASML, gebouw 3. Het hoge zwarte gebouw, dat is het hoofdgebouw en is gebouw 8.
De witte gebouwen daar langs, zijn gebouw 7. Je kunt de nummers ook op openstreetmap zien.
Met de dikke kop, lijkt me dat KOT.
Dat is ook ASML, gebouw 3. Het hoge zwarte gebouw, dat is het hoofdgebouw en is gebouw 8.
De witte gebouwen daar langs, zijn gebouw 7. Je kunt de nummers ook op openstreetmap zien.
Met de dikke kop, lijkt me dat KOT.
- GerritE
- Contacteer:
Ja ik weet nog van vroeger tijden, in de Mortel dan was er best nog veel te zien op de late avond.en soms gezellig druk
En ik begin wel.. of heb eigenlijk al een aardige hekel gekregen aan die wind de laatste weken, ba.
Die gaat tegen de avond lekker liggen dus ik dacht, juist ja ik trap er nog is heen.
Maar bij thuiskomst was het ook pikkedonker, de kerkklok sloeg 11 keer.
Ze vliegen nog steeds en als ik denk van dat is een ouder want die gaat zo strak door de lucht, blijkt het toch een jonkie te zijn als ie op n-o gaat zitten en ik bekijk hem door de scoop.
Je gaat het verschil al moeilijker ontdekken in vliegen.

En ik begin wel.. of heb eigenlijk al een aardige hekel gekregen aan die wind de laatste weken, ba.
Die gaat tegen de avond lekker liggen dus ik dacht, juist ja ik trap er nog is heen.
Maar bij thuiskomst was het ook pikkedonker, de kerkklok sloeg 11 keer.

Ze vliegen nog steeds en als ik denk van dat is een ouder want die gaat zo strak door de lucht, blijkt het toch een jonkie te zijn als ie op n-o gaat zitten en ik bekijk hem door de scoop.
Je gaat het verschil al moeilijker ontdekken in vliegen.

Mooi Gerrit en het blijft leuk spelende valken 

- Dorine
- Site Admin
- Contacteer:
Mooi Gerrit.
En klopt, in die jaren was het in de Mortel soms feest in de avonduren met spelende en lerende valken.
En vaak begon het als je zei: ik ga naar huis en je je spullen in de auto had liggen.
In Helmond was het ook altijd wel zo, met 37 en JH, nu met het nieuwe koppel niet, luie valken die alleen maar bewegen als ze moeten eten
En klopt, in die jaren was het in de Mortel soms feest in de avonduren met spelende en lerende valken.
En vaak begon het als je zei: ik ga naar huis en je je spullen in de auto had liggen.
In Helmond was het ook altijd wel zo, met 37 en JH, nu met het nieuwe koppel niet, luie valken die alleen maar bewegen als ze moeten eten
www.peregrines.nl
www.peregrines.nl
Ik begrijp wat jullie bedoelen , maar het lijkt net of de mensen steeds meer op zichzelf zijn .(ikzelf incluis)
Gezellig samen zijn , bakkie koffie erbij , altijd gezellig .Het word steeds minder .
Ik weet wel dat de corona tijd heel veel de das heeft omgedaan .
De goede oude tijd, we moeten hem koesteren .
Gezellig samen zijn , bakkie koffie erbij , altijd gezellig .Het word steeds minder .
Ik weet wel dat de corona tijd heel veel de das heeft omgedaan .
De goede oude tijd, we moeten hem koesteren .