Stamtafel 2025

Voor allerhande discussies. Hier bestaat off topic niet.
Bericht
Auteur
GerritE
Contacteer:

Re: Stamtafel 2025

#676 Bericht door GerritE »

Ja ik geef toe het schoot even door mijn hoofd om meteen valken te gaan kijken.
Maar ik ben dan toch meer gefocust op de stoelen en ga daar achteraan.
Maar bedankt voor de uitnodiging Piet.
Ja ze staan nu niet meer op Marktplaats, tenminste niet zo dicht bij huis, ze staan er nog wel op.
Nou dat zijn gewoon van deze, Marian, maar dan ook de deze. van Jardin.
Afbeelding Afbeelding
Nu was er niet zo'n haast bij want ik doe het met twee van die half hoge, die zitten ook beter om aan de tafel evt. te eten.
Maar die gaan de geest geven en je wil niet dat er iemand mee tegen de grond gaat, al zou het me vijand zijn. ;)
Afbeelding Afbeelding
Maar dan hoef ik me over die kapotte stoel geen zorgen meer te maken en hoef niet meer zo te schuiven met die stoelen.
En die tuinfeesten valt ook wel mee op die leeftijd, ze knijpen er geregeld tussenuit op deze leeftijd.....

Dorine
Site Admin
Contacteer:

#677 Bericht door Dorine »

Dit soort tuinstoelen hebben wij ook nog Gerrit.
Vorig jaar nieuwe moeten kopen omdat ik de oude niet meer vertrouwde maar het valt niet mee om ze te kopen.
Van Hartmann maar ook van dat merk is de kwaliteit hard achteruitgegaan.
Ze staan hier achter in de tuin, in weer en wind en dan zijn kunststof stoelen toch wel fijn, je droogt ze af en je kunt gaan zitten.
Met dat riet gevlochten of gaasachtig stof is dat niet zo.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

marian53

#678 Bericht door marian53 »

Ja die herken ik wel Gerrit ik had ze in het groen , in mijn oude huis , maar dat was wel vorige eeuw .

marian53

#679 Bericht door marian53 »

Afbeelding

Je maakt toch wat mee in je leven .
Ik heb een vogelhuisje hangen hier , waar ik al meerdere keren jonge koolmezen in heb gehad.
Maar de laatste 2 jaar niet .Nu zag ik enkele weken geleden er een bij ,of wesp invliegen , die ook steeds terug kwam .
en het werden er steeds meer .
Ik dacht zaterdag ik ga eens op zoek , wat het is , want ik had er een foto van gemaakt , en dacht in dat kastje bijen dat is veel te klein , en wespen als je ze met rust laat die vertrekken uit zichzelf in het najaar , maar dan is dat kastje ook te klein .
Maar ik kon er niet uitkomen , want je hebt wel 100 soorten .
Dus ik een Imker vereniging via facebook gechat de foto mee gestuurd , en hij dacht ook bijen maar om het zeker te weten vroeg hij , kan je een duidelijker foto maken , ik denk ik tik met mn veger tegen dat kastje aan dan komt er wel een naar buiten , nou er kwamen er ineens 10 naar buiten .
Dus ik zeg chat dat en hij vroeg mag ik even komen kijken , Ik zeg ja graag .
Zijn het Aziatische Hoorenaars Heel de cyclus heeft hij uitgelegd , en hij had twee opties of het gat dicht maken en enkele weken laten zitten , of iemand komt het verwijderen , ik zeg doe het laatste maar .
Je moet wachten dat het buiten schemert , dan zijn ze allemaal binnen , die beesten , Dus rond 21,00 was hij er .
inclusief Imkerjas en Handschoenen , Nu had ik nog een grote dichte bak staan die hebben we gevuld met water , ik ben mooi binnen gaan staan , en hij dat gat dicht gemaakt met duck tapen in die bak water gezet , dus er kon niks uit , die vult zich wel .
Een extra vuilnis zak ook nog over de bak gedaan , dicht getapet, en die laten we nu staan tot Zondag want dan komt hij terug , want ik was ook nieuwsgierig om e binnenkant te zien . Nou ik moet zeggen prima hoe snel ze komen voor Hoornaars , echt de complimenten .

Ik snap het ook wel , in de eerste instantie kruipt een koningin ergens in een spleet , en komt in het voorjaar weer tevoorschijn .
Ze gaat dan op zoek , en begint bv in dat huisje of holle boom een nestje te maken en legt allemaal vrouwtjes , en dan begint de Cyclus .
En dat kunnen er heel veel zijn , tegen september , oktober , verandert het dan legt ze mannetjes , en dan begint de bevruchting die maken wel 200 nieuwe koninginnen , die vliegen uit . er sterven 150 gemiddeld in de winter , maar de andere 50 beginnen weer opnieuw .
Dus de imkers zijn er heel erg op gebrand om die bijenmoordenaars uit te roeien .

Zo dat was het , weer wat nieuws geleerd .En als je niet bang bent een dikke winterjas aan dikke handschoenen en en je gezicht beschermen , gaat het wel , als je er vroeg bij bent , een grote cocon zou ik zo wie zo niet doen , want het schijnt erg pijnlijk te zijn zon steek van de Horenaar.

Falcon

#680 Bericht door Falcon »

Je beleeft altijd wel wat.
Aziatische hoornaars wil je niet. Horen hier ook niet en zeer slecht voor de bijen populatie, die het al zwaar heeft.
Goed gedaan, hulp inroepen.
Laatst gewijzigd door Falcon op maandag 9 juni 2025, 9:04:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Dorine
Site Admin
Contacteer:

#681 Bericht door Dorine »

Lekker Marian, niet dus.
Goed dat je het uitgezocht hebt en het nu verwijderd is.

Leuke weetjes allemaal over de Az. hoornaar:
https://www.nvwa.nl/onderwerpen/aziatische-hoornaar
www.peregrines.nl

Falcon

#682 Bericht door Falcon »

Duidelijk artikel Dorine. Hier komt Aziatische hoornaar ook voor, maar nog niet gezien in onze tuin. Wel alert op, op wat rondvliegt.

Gawo

#683 Bericht door Gawo »

Goed dat je er werk van hebt gemaakt Marian.

En duidelijk artikel Dorine, handig, want ik ken al die soorten niet.

marian53

#684 Bericht door marian53 »

Ja duidelijk , zo legde hij het ook uit .Hij gaf wel ter aanvulling , als ze aanvallen kan je nog zo hard lopen als je wilt want ze kunnen wel 40 km per uur halen , zo hard loopt niemand .

Het kwam omdat ik het horraam van binnen uit was wezen afspuiten want er zat stof op .(zit vast is een vouwhor)
En terwijl ik de boel buiten stond te drogen , kwamen er twee , wat ik dacht bijen op de buitenmat drinken , ik dacht ik maak er een foto van .
Toen de Imker kwam zij hij dat ware heel andere,
AfbeeldingFoto van wie ik dacht bijen

Afbeelding

Achteraf toen hij foto's liet zien ,die hij nam van degene die er uit dat kastje kwamen zag ik het ook het verschil .En ze zijn best groot .

marian53

#685 Bericht door marian53 »

En hoe is het met de katten met het hete weer Gerrit , en laten ze je tuin wel heel .
Je hebt wel mazzel , dat ze je aardbeien niet lusten .
Gisteren even langs de Kersenboer geweest , ze zijn wel duur maar heerlijk .
Gevaarlijk voor mijn suiker deze aankomende kersenmaand :D

GerritE
Contacteer:

#686 Bericht door GerritE »

Met de katten gaat het prima.
De rode Perry weet van gekkigheid niet hoe hij moet gaan liggen.
Gisteren nog paar foto's van genomen.
En die zwarte Blondy gaat liever bij de buren ergens onder de struiken liggen.
En ik ga nog wat aardbeien plukken want ben nog niet aan mijn ontbijtje toegekomen.
Druk baasje he die Gerrit.
Nee ik moest ook al weer ergens de kippen gaan verzorgen en planten en kas in tuin en weet ik wat.
Ja die doen het beter als ik gaan lekker met de sleurhut weg, vragen Gerrit wel of ie even oogje in het zeil wil houden.
Ja joh, dat doet die goedzak wel. :whistle:
En zo is het altijd wat hier.
Maar nu eerst naar de aardbeien voor het ontbijtje.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

GerritE
Contacteer:

#687 Bericht door GerritE »

Over kersen gesproken.
Ze doen het goed aan het boompje.
Afbeelding
Een hand vol is meestal genoeg voor mijn twee sneetjes.
Afbeelding
Ondertussen is post nl ook geweest zie ik.
Kan de poort ook weer dicht voor evt ongenode gasten.
Afbeelding
En zijn het toch drie sneden brood geworden.
Morgen klein handje aardbeien plukken Gerrit.
Afbeelding
Ja zo gaat dat hier. Maar vanmiddag doen we siësta. ☺️
Denk ik 🙄

marian53

#688 Bericht door marian53 »

Wat leuk die kersen Gerrit , maar ik vermoed dat je ze nog even moet laten hangen , Niet te lang want dan vreten de vogels ze op :D

En mooi dat het goed gaat met je katten m en die rode Perry is me er een , die wilt het liefst gekroeld worden , zo te zien .
Ik weet niet wat er met die aardbeien is , maar van de week nog een doos gekocht , ze zien er op het oog prima uit , maar er zit geen smaak aan , en de volgende dag waren ze al gekwetst , misschien door de fietstas .

En wat ben je toch een goede buurman Gerrit , je doet het toch maar , en leggen de kippen ook eitjes Gerrit , want die zijn voor de verzorger he .
En nog geen ontbijt tegen over 10 uur , tja das wel wat laat als je al bent wezen spotten , Maar wij vinden dat wel leuk , om die torenvalkjes te volgen :D

En nog een karweitje aan je poort , Ja wacht daar maar even mee tot het wat is afgekoeld , en gelijk heb je met dit hete weer , we passen we ons gelijk aan , aan de Spanjaarden , gelijk vanmiddag een siësta gehouden ;)

GerritE
Contacteer:

#689 Bericht door GerritE »

Ja me zus had een paar boompjes en die wilde ze kwijt en omdat ik dat tuinieren wil afbouwen plant ik de boel maar wat aan.
Die kwamen wel van pas.
Maar ik gun een ander ook wel wat hoor dus als die vogels de kersen willen dan doen ze hun best maar.
En een oude maat van me ging een weekje weg met zijn vriendin en tja met wat vee, ook al zijn het kippen die moet je even verzorgen.
En toen dacht hij aan mij en ik doe dat dan wel hoor.
Ik appte hem nog dat ie zijn bessenstruik is wat moest snoeien.
Maar hij had niks met bessen en die ging eruit.
Ik zei tegen hem dat ik dat dan ook nog wel even zou regelen, terug van vakantie, bessenstruik weg. :D
Staat nu hier achter in de tuin flink gesnoeid maar nog niet echt in model.
Afbeelding
Ik hoop dat de vogels kunnen kiezen uit aardbeien kersen of bessen. :D
En aan mijn poort mankeert niets die stond even open zodat post nl de spullekes achterom kan brengen.
Daarna doe ik die maar weer dicht als ik achter in de tuin zit of bezig ben.
Hoewel bezoek is altijd welkom.
En toch heb ik wel is een stikker op de voordeur geplakt zo van: weet U zeker dat U hier moet zijn ? U kunt nu nog terug. :D
Humor.
O ja en de eieren mocht ik meenemen maar hij heeft ook al kleinkinderen en die komen op Woensdag en dan bakt hij wel is cake en om dan die eitjes mee te nemen dat vind ik niet jofel, ik kan er zelf wel kopen.
Maar ik mocht ze meenemen, klopt.

Dorine
Site Admin
Contacteer:

#690 Bericht door Dorine »

Jij verveelt je niet Gerrit,
Valken (inmiddels 2 soorten), poezen, vakantie-vee, je tuin en
ons hier met regelmaat bezig houden ;-)
www.peregrines.nl

marian53

#691 Bericht door marian53 »

Ja gezellig even een praatje Gerrit en het is goed dat ik weet wat er op je voordeur staat , loop ik wel achterom :D
En die nieuwsgierige Perry staat met zijn neus vooraan , die denkt wat is de baas nu weer uit aan het halen .
Straks (hopelijk blijft het droog ) gaan we de Regte heide eens fietsen , want hoewel het niet echt ver is hiervandaan ben ik er volgens mij nog niet geweest .

Gawo

#692 Bericht door Gawo »

En zo blijf je bezig Gerrit ;)

Veel plezier Marian.

Plaats reactie