Je maakt toch wat mee in je leven .
Ik heb een vogelhuisje hangen hier , waar ik al meerdere keren jonge koolmezen in heb gehad.
Maar de laatste 2 jaar niet .Nu zag ik enkele weken geleden er een bij ,of wesp invliegen , die ook steeds terug kwam .
en het werden er steeds meer .
Ik dacht zaterdag ik ga eens op zoek , wat het is , want ik had er een foto van gemaakt , en dacht in dat kastje bijen dat is veel te klein , en wespen als je ze met rust laat die vertrekken uit zichzelf in het najaar , maar dan is dat kastje ook te klein .
Maar ik kon er niet uitkomen , want je hebt wel 100 soorten .
Dus ik een Imker vereniging via facebook gechat de foto mee gestuurd , en hij dacht ook bijen maar om het zeker te weten vroeg hij , kan je een duidelijker foto maken , ik denk ik tik met mn veger tegen dat kastje aan dan komt er wel een naar buiten , nou er kwamen er ineens 10 naar buiten .
Dus ik zeg chat dat en hij vroeg mag ik even komen kijken , Ik zeg ja graag .
Zijn het Aziatische Hoorenaars Heel de cyclus heeft hij uitgelegd , en hij had twee opties of het gat dicht maken en enkele weken laten zitten , of iemand komt het verwijderen , ik zeg doe het laatste maar .
Je moet wachten dat het buiten schemert , dan zijn ze allemaal binnen , die beesten , Dus rond 21,00 was hij er .
inclusief Imkerjas en Handschoenen , Nu had ik nog een grote dichte bak staan die hebben we gevuld met water , ik ben mooi binnen gaan staan , en hij dat gat dicht gemaakt met duck tapen in die bak water gezet , dus er kon niks uit , die vult zich wel .
Een extra vuilnis zak ook nog over de bak gedaan , dicht getapet, en die laten we nu staan tot Zondag want dan komt hij terug , want ik was ook nieuwsgierig om e binnenkant te zien . Nou ik moet zeggen prima hoe snel ze komen voor Hoornaars , echt de complimenten .
Ik snap het ook wel , in de eerste instantie kruipt een koningin ergens in een spleet , en komt in het voorjaar weer tevoorschijn .
Ze gaat dan op zoek , en begint bv in dat huisje of holle boom een nestje te maken en legt allemaal vrouwtjes , en dan begint de Cyclus .
En dat kunnen er heel veel zijn , tegen september , oktober , verandert het dan legt ze mannetjes , en dan begint de bevruchting die maken wel 200 nieuwe koninginnen , die vliegen uit . er sterven 150 gemiddeld in de winter , maar de andere 50 beginnen weer opnieuw .
Dus de imkers zijn er heel erg op gebrand om die bijenmoordenaars uit te roeien .
Zo dat was het , weer wat nieuws geleerd .En als je niet bang bent een dikke winterjas aan dikke handschoenen en en je gezicht beschermen , gaat het wel , als je er vroeg bij bent , een grote cocon zou ik zo wie zo niet doen , want het schijnt erg pijnlijk te zijn zon steek van de Horenaar.