Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4928
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#51 Bericht door Falcon »

Heel leuk om dit filmpje te zien.
Blijft toch nog steeds boeien.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#52 Bericht door Dorine »

Vanochtend is om 11 uur een jong bij de vogelopvang in Someren binnengebracht.
De beheerster daarvan stuurde me een berichtje en ben ik aan de bel gegaan met de dierenambulance want ze weten toch wanneer .....
Gisteravond is de jonge opgehaald aan de achterzijde van het gebouw, zat op de grond en werd verveeld door kraaien. (nou ja, dat is altijd als er een jonkie daar op de grond rondscharrelt en dan grijpt 37 héél fel in als het haar teveel wordt en weten de kraaien niet hoe snel ze weg moeten komen, elk jaar weer geweldig om deze actie te zien)
Dan begin ik dat er toch afspraken zijn en krijg ik iemand anders aan de lijn. Ja, zegt zij, ik zie nu dat er afspraken zijn daarover.
Yep, zou ook wel fijn zijn als er ook iets mee gedaan wordt als het nodig is. Ja ze zou het weer allemaal doorgeven en degene van voergroep zuid bellen als er weer voor een jonge valk gebeld wordt.
Nou, maar gelijk ook mijn nummer doorgegeven.
Gelukkig trekt het vogelasiel gelijk aan de bel maar was het te laat om het jong nog op te gaan halen, ze zijn alleen 's ochtends geopend.
Nu gaat de man van voergroep zuid hem ophalen want morgenvroeg ben ik in Eindhoven omdat de jongen van het Evoluon geringd worden.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#53 Bericht door marian53 »

Ja volgens mij moet je elk jaar weer opnieuw herhalen , wat nu de bedoeling is , en elke keer weer opnieuw nieuwe vrijwilligers of op de auto of bij Someren .

Maar dat je er soms moe van word , dat kan ik begrijpen .Maar veel plezier bij die twee in Eindhoven .

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#54 Bericht door Gawo »

Zo belangrijk dat de tamtam goed werkt.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#55 Bericht door Dorine »

De tamtam werkt hier best wel goed.
Zeker Someren trekt aan de bel maar laatst kreeg ik een mailtje van Martin Vink (VWG Gemert), of we een slechtvalk misten.
Er was iemand die via het contactformulier op de site van de vwg gemeld had, dat hij een slechtvalk in de prikkeldraad gevonden had, in Helmond en deze was door de dierenambulance naar Someren gebracht.
Bleek bij navraag geen valk te zijn.

Overigens, de jonge valk is gisterochtend vroeg opgehaald en op het dak gezet. Werd gelijk door JH opgemerkt.
Inmiddels zitten 2 jongen daar (beide mannetjes) en het derde jong, een vrouwtje nog in de kast.

Gistermiddag na het Evoluon ook nog langs geweest en niets gezien, JH op de mast en 37 op de kastrand kijkend naar binnen.
Een rustige sfeer en bij 37 weet je dan dat er niet eentje ergens rondscharrelt die ze goed in de gaten moet houden.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#56 Bericht door marian53 »

Ja dit zijn ondertussen wel zon betrouwbare ouders . dat je aan het gedrag weet wat er aan de hand is .

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 1697
Lid geworden op: vrijdag 2 november 2018, 22:00:55
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#57 Bericht door Piet »

Vanavond toch maar even wezen kijken hoe het hier gaat.
Bij aankomst zit het jonge vrouwtje samen met een van de jonge mannetjes op de kastrand, en loopt het andere jonge mannetje wat op en neer over de richel onder de kast.
Afbeelding

Al snel komt vrouwtje 37 thuis en gaat op de rechterkant van het gebouw zitten om de wacht te houden.
Afbeelding

Zo zit het een hele tijd, en gebeurd er verder helemaal niets :-(
Na lang wachten gebeurd er toch nog een klein beetje, het jonge mannetje springt van de kastrand op het rooster en gaat daar onder toeziend oog van grote zus even wat vleugeloefeningen doen.
Afbeelding

Grote zus, houdt het voor gezien en springt de kast in, het mannetje blijft op het rooster zitten, en die op de richel doet al een hele tijd helemaal niets meer.
Ouder JH was in geen velden of wegen te bekennen, die zal al wel op bed gelegen hebben.
Voor ons tijd om de koffie op te gaan zoeken.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#58 Bericht door marian53 »

Leuk ze hier te zien in het echt .

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#59 Bericht door Gawo »

Goed verslag en mooie foto's :D
Leuk ze nu op deze leeftijd te zien.
Zelf vind ik dit wel de spannendste fase, maar ook de mooiste, plus de volgende drie vier weken.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#60 Bericht door Dorine »

Gisteravond was er niet heel veel te zien en de familie niet compleet gezien, alles behalve.
Vanochtend maar gaan kijken en je zou zeggen, slechter dan gister kun je het niet treffen .... echt wel!
Rechterkant van het gebouw, net om het hoekje zat op een steun 37 en ze was bezig met haar verenpak, iets anders heb ik haar ook niet zien doen.
En de rest, voor mij niet thuis. Van JH zeggen we na al een paar jaar, die is op zondag koffie drinken bij zijn ouders, dus ook vanochtend.
En van de kids geen spoor te bekennen. Ik ben nog wat rondgereden en gezocht maar nada noppes niets, op 37 na.

Vanavond, wat aan de late kant toch maar weer even geweest.
Komen we aanrijden en zie 37 zitten, op hetzelfde plekje als in de ochtend

Afbeelding

Op de "koektrommel" zat JH te eten.
Afbeelding

En onder de nestkast is het ook dit jaar weer een vaste slaapplek voor de kids, vanavond was er al één aanwezig daar.
Afbeelding

Dan duurt het niet lang of links boven op het dak komt heel even een jong tevoorschijn,
fladdert van het dak naar de wat lager gelegen goot/richel en wandelt dan op zijn gemakkie over die richel naar broer toe.
Twee kids al aanwezig voor de nacht.
Afbeelding

Vrij snel daarna zien we 37 rondvliegen
Afbeelding

en ook JH is gaan vliegen en met wat er over was van zijn eten
Afbeelding

Samen vliegen ze wat heen en weer voor het gebouw om de aandacht van de kids te trekken
Afbeelding

Dan vliegt JH naar de hoek, links van de nestkast, gevolgd door 37.
JH vliegt weer op, gevolgd door 37 en dan recht voor de nestkast vindt er een prooioverdracht plaats.
Altijd mooi om te zien. Of de kids het ook mooi vonden, geen idee, er kwam weinig reactie van onder de nestkast, ik heb ze maar heel kort een keer gehoord.

Afbeelding

Afbeelding

Als 37 de prooi heeft vliegt ze nog even voor de nestkast door en verdwijnt dan ergens aan de achterkant van het gebouw.
JH vliegt nog even wat rond en gaat dan op de steun zitten waar we eerder 37 zagen zitten.
37 komt weer terug, landt boven op het dak en wandelt een stukje naar links en sloot hiermee de voorstelling van vandaag af.
Waar kid nr 3 is gebleven ..... geen idee, de laatste keer dat we haar gezien hebben was vrijdagavond.
Hopelijk ligt ze ergens lui op een dak, speurwerk leverde in ieder geval niets op, ook geen 37 die een bepaalde plek in de gaten hield en
ook geen kraaien die ergens aan het vervelen waren.
Maar hopen dat ze morgen of overmorgen weer voor ons opduikt zodat we de familie een keer helemaal compleet kunnen zien.

En deze als toetje, was nog net op tijd om de maan erbij te hebben, JH met de prooi voor de overdracht
Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#61 Bericht door marian53 »

Mooie beelden Dorine , Ik hoop dat nr 3 zich ook even laat zien aan je van de week moet dat toch een keer lukken :D

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#62 Bericht door Gawo »

Mooi verslag en foto’s. :D
Die derde zal wel ergens plat liggen zoals meestal.
Maar ik ken het gevoel, geeft altijd een fijn rustig gevoel als je alles en iedereen in beeld hebt gehad voor je weer naar huis gaat.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#63 Bericht door Dorine »

Gisteravond op de terugweg van HighTechCampus naar huis nog even snel gekeken,
3 jongen onder de kast en een ouder links op een steun.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#64 Bericht door marian53 »

Donderstenen zij het zich zo te verstoppen .

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4928
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#65 Bericht door Falcon »

Fijn om je verslagen te lezen en je mooie foto's te zien.
De brokkenpiloot weer terug na een omzwerving en de instanties weer op de hoogte van de afspraken.
Je bent er maar druk mee (geweest).
Elk seizoen de afspraken maar opnieuw kenbaar maken, is wel een goed idee van Marian.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#66 Bericht door Dorine »

Vanavond kreeg ik een mailtje van de man van bedrijf hier.
Hij was het vrouwtje kwijt en wilde ons dat gister al melden.
Het weekend heeft ie alles afgezocht naar haar, ook binnen want ja, de deuren gaan dicht en misschien zat ze wel binnen.
Echt alles heeft ie gecheckt, de daken, ook van bovenaf andere daken in de omgeving, zelfs de dierenambulance nog gebeld,
dinsdag de laptop aan de camera gehangen of ze soms in de kast lag, niets, nergens was die jonge dame te vinden.
Kijkt ie toch nog maar even hier en leest dat wij haar dinsdag onder de nestkast zagen zitten.
Ik baalde wel even dat ik toen geen foto meer gemaakt heb maar het was al zo donker en het plekje onder de kast is helemaal een 'donker gat'.
Tja, we hebben er toch echt drie gezien onder de nestkast ..... het zal toch niet JH zijn geweest die daarbij zat? Een heel klein beetje begin je dan toch te twijfelen dus
hup even gaan kijken, we zijn er in 5 minuten en we zagen er weer drie onder de kast zitten met in het midden het vrouwtje,
nu toch maar een foto gemaakt voor het bewijs ;-)

Piet zei al, ze kan best ergens anders binnen gezeten hebben, pinksterweekend, genoeg ruimte gehad om flink en in alle rust te kunnen oefenen en
dinsdag weer heeft kunnen gaan, wie zal het zeggen.

Foto van zojuist, 20.59 uur, 10 minuten nadat ik het mailtje gelezen en beantwoord had

Afbeelding
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4928
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#67 Bericht door Falcon »

Wat zitten ze daar mooi, zo drie op een rij.

Maar er is dus heel wat ongerustheid geweest mbt de jonge dame.
Gelukkig kun je nu het bewijs tonen dat alles onder controle is. :D wel zo prettig.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#68 Bericht door marian53 »

Nou ik kan het best begrijpen , je weet dat ze eens vertrekken , maar als je er een mist wil je toch weten waar het uithangt .

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#69 Bericht door Dorine »

Vertrekken doen ze ja maar niet gelijk dezelfde dag nadat ze het rooster verlaten had.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Hanny
Berichten: 4043
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:38:10

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#70 Bericht door Hanny »

Elk jaar weer spannend als de juvies de kast uit gaan. Top dat jullie zijn wezen kijken en ze alle 3 in beeld waren.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8625
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Helmond - Voergroep Zuid (37 en JH) 2020

#71 Bericht door Gawo »

Mooi alle drie op een rijtje :)

Gesloten