Eindhoven - Catharinakerk 2019

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#301 Bericht door marian53 »

Zo te zien gaat het nu echt berg afwaarts , misschien maar goed ook beestje heeft genoeg geleden , ik hoop dat het nu ook snel gaat . :( :( :( Maar wat is het een taaie .

Carin
Berichten: 45
Lid geworden op: donderdag 2 mei 2019, 15:05:29

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#302 Bericht door Carin »

Och wat zielig, wat ik me afvraag, zou de dierenarts niets kunnen doen, ja misschien rare vraag ?

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#303 Bericht door marian53 »

nee , even de berichten terug lezen Carin dan begrijp je het wel .

Carin
Berichten: 45
Lid geworden op: donderdag 2 mei 2019, 15:05:29

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#304 Bericht door Carin »

Oké, dank je Marian

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#305 Bericht door marian53 »

Laat mij nou denken dat ik net het zieke jong zag springen :shock: hier zag je nog n puntje van zn staart en toen was het net of hij sprong .
Afbeelding
Laatst gewijzigd door marian53 op maandag 27 mei 2019, 20:48:05, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#306 Bericht door marian53 »

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#307 Bericht door Dorine »

Klopt Marian, ik zag het ook en die 2 op het rooster keken hem na.
En ik ben hier niet blij mee, hij kan niet vliegen, sinds dat ie ziek is is de vleugelgroei gestopt en is ie veels te zwak.
Als ie nu ergens op de kerk ligt waar we niet bij kunnen dan is de kans er dat ie opgegeten wordt.

Jacob gaat voor me kijken of ie soms op de grond terechtgekomen is en als er een melding bij de dierenambulance binnenkomt bellen ze me.
Anders morgenvroeg gaan zoeken.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4925
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#308 Bericht door Falcon »

:( en niets kunnen doen... :(

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#309 Bericht door marian53 »

Ja dat dacht ik ook al gelijk Dorine die kan niet vliegen , ik hoop dat hij beneden ligt en dat je erbij kan , Hoe het er daar beneden uit ziet weet jij beter dan ik.
Dan hoop ik dat ze zo snel mogelijk dat beestje uit zijn lijden verlossen , Vlak ervoor hebben ze eten gehad op het rooster of hij ook wat gehad heeft weet ik niet , want het was al een drama gisteren bij dat filmpje van Roely .
Vandaag dacht ik al hij legt het loodje hoe hij erbij stond , triest in en in triest om te zien .Hier kan beter snel een eind aan worden gemaakt . :( :( :(

Dierenambulance , ik hoop dat ze hem dan goed apart houden voor dat hij de boel besmet , met Het Geel .
Ik hoop dat je zo wat hoort van Jacob /

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#310 Bericht door Dorine »

Ze weten er van af bij de dierenambulance, vanmiddag heb ik nog een hele tijd met ze over de zieke gesproken en ik heb ze na het gebeuren vanavond ook gelijk gebeld, ze weten wat te doen.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4925
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#311 Bericht door Falcon »

Goed te weten. Dorine bedankt voor je inzet.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#312 Bericht door marian53 »

Goed zo Dorine .

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#313 Bericht door Dorine »

Jacob heeft niets kunnen vinden dus morgenvroeg de kerk in en kijken/zoeken.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#314 Bericht door marian53 »

Jammer , en je hoort hem ook niet meer , want daaar heeft hij geen kracht voor , moeilijk zoeken zo . :(

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4925
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#315 Bericht door Falcon »

Misschien dat iemand een drone heeft die ingezet zou kunnen worden???
Maar ja, waar vindt je die..

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#316 Bericht door Dorine »

Drone kan niet,
ten eerste mag je niet vliegen binnen de bebouwde kom
ten tweede mag je hier in Brabant bijna nergens vliegen
ten derde ga je dat niet doen waar andere jongen slechtvalken rond doen.
Dus hopen dat ie ergens ligt waar we hem kunnen zien maar of we er dan bij kunnen is maar de vraag.
We hebben al zo veel overwogen met dit valkje, van wat te doen, wat niet te doen, wat de gevolgen zouden kunnen zijn als je iets doet of niet doet enz enz.
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
Falcon
Berichten: 4925
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:27:04

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#317 Bericht door Falcon »

Duidelijk. Ik dacht veel te beperkt... Oeps.

Gebruikersavatar
Dorine
Site Admin
Berichten: 4513
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 12:16:51
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#318 Bericht door Dorine »

Geeft niet Herma ;-)
Geniet van vandaag, het wordt toch nooit morgen.
www.peregrines.nl

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#319 Bericht door marian53 »

Ja het afwegen wat je kunt doen is wikken en wegen , maar er was gewoon geen goede optie voor die kleine , Je hoeft en kan jezelf ook niks kwalijk nemen , Maar de onmacht vreet aan je , zeker als je de kleine in de gaten houd , wat jullie ongetwijfeld ook hebben gedaan .
En de andere kleintjes maar in de gaten houden dat ze geen verschijnsels vertonen van die ziekte .
Ik hoop dit dan ook nooit meer mee te maken.Want het vreet wel aan je .
Ik hoop dat je dr vind morgen , dat is voor alle partijen het beste .vingers kruizen :(

Gebruikersavatar
Piet
Site Admin
Berichten: 1697
Lid geworden op: vrijdag 2 november 2018, 22:00:55
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#320 Bericht door Piet »

Misschien even wat uitleg over onze overdenkingen mbt dit valkje tot op heden:
Op 19 mei bemerkten we dat er iets niet goed was met hem, en onze conclusie was al direct "het geel"
Dit werd door Peter van Geneijgen ook meteen bevestigd.
De beelden terugkijkend konden we zien dat al vanaf 10-mei de eerste symptomen (toen nog minimaal) te zien waren.
Op 19 mei was de situatie voor de valk al dusdanig slecht, dat genezing niet mogelijk zou zijn.
We hebben uiteraard bekeken of we de valk eventueel uit de kast zouden kunnen halen, maar dat was een te groot risico voor de andere valken.
Die waren intussen allemaal volop op het rooster en nog zeker niet zo ver dat ze zouden kunnen vliegen.
Het openen van de nestkast zou ervoor kunnen zorgen dat 3 gezonde valken naar beneden zouden springen met alle gevolgen van dien.
Omdat we wisten dat de zieke valk al minimaal 10 dagen besmet was, en er bij de andere nog helemaal geen tekenen van "het geel" te zien waren hebben we besloten om voor de veiligheid van de overige jonkies te kiezen en niet in te grijpen. (Ook voor ons een moeilijke beslissing, maar leek ons de beste keuze op dat moment)
We hadden verwacht dat het zieke valkje niet lang meer zou leven, en besloten dan ook om wanneer hij zou overlijden we zouden kijken of dan het moment daar was om de valk uit de kast te verwijderen.
Tot onze grote verbazing bleef de zieke valk echter in leven, mede door de zeer zorgzame moeder die hem kleine stukjes bleef voeren, en ontzettend veel geduld met hem had.
Toen kwam het moment dat de overigen uitvlogen.
Het moment waarop het mogelijk zou zijn om de zieke valk te proberen uit de nestkast te halen.
Maar helaas duurde het te lang voordat de 3de valk uitvloog waardoor de eerste 2 al weer terug kwamen in de nestkast.
Af en toe was de valk wel alleen in de kast of op het rooster, maar meestal zat hij op het rooster als hij alleen was.
Een probleem is dat als hij op het rooster zit, voor ons onbereikbaar is, dus ook dit gaf weer problemen.
Kortom het was schier onmogelijk om de zieke valk uit de nestkast te halen, zonder de andere gezonde valken in gevaar te brengen.
We hadden echter niet verwacht dat hij zoals hij vanavond deed van het rooster zou springen.
Hij heeft dit helemaal zelf gedaan, werd zeker niet door zijn broers er (per ongeluk) vanaf geduwd.
Aan de reactie van zijn broers te zien, gaat hij zo ongeveer recht naar beneden.
Logisch, valk had totaal geen conditie, is erg verzwakt en zijn verengroei was helemaal gestopt, waardoor zijn veren/vleugels nog lang niet volgroeid waren.
Waarschijnlijk heeft hij dus een flinke val gemaakt, en de kans dat hij die val niet overleefd heeft is aanzienlijk.
Er is al bij de kerk gezocht of hij daar ergens op de grond gevallen is, maar we hebben hem nog niet kunnen vinden.
Grote kans dat hij ergens boven op de kerk ligt.
Morgen gaan we daar kijken, maar de eerlijkheid gebied ons te zeggen dat de kans ook groot is dat hij op een onbereikbare plaats terecht gekomen is.
Als we hem vinden, en hij ligt op een bereikbare plaats zullen we hem daar verwijderen zodat geen andere vogels (slechtvalken/kraaien/eksters/kauwtjes) aan hem gaan plukken.
Daarmee willen we voorkomen dat deze ziekte zich verder verspreid.
Echter als hij gevonden wordt op een onbereikbare plaats, dan kunnen we niet anders dan hem te laten liggen.
Tja en als we hem niet kunnen vinden, houdt het natuurlijk helemaal op.

Ik hoop dat een ieder begrijpt dat we geprobeerd hebben het beste te doen voor het hele nest, vandaar deze uitleg.
Achteraf is het natuurlijk altijd makkelijk om te zeggen dat het anders gemoeten had.
En natuurlijk hadden we het eerder kunnen opmerken.
Maar achteraf is dat allemaal makkelijk zeggen, feit is gewoon dat niemand het eerder opgemerkt heeft, misschien mede door onze vakantie op Lesbos.

Laten we hopen dat de andere 3 een lang en gezond leven tegemoet gaan.
George Orwell wrote:
"All animals are equal, but some animals are more equal than others."

Don't Worry Be Happy

Saskia
Berichten: 203
Lid geworden op: dinsdag 8 januari 2019, 9:43:08

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#321 Bericht door Saskia »

Jullie konden niet anders handelen... goed gedaan.. hopelijk vinden jullie hem en is hij snel uit zijn lijden verlost. En blijft het goed gaan met de andere drie. Lieve moeder inderdaad.

Gebruikersavatar
Gawo
Berichten: 8622
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 16:36:17

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#322 Bericht door Gawo »

Saskia schreef: maandag 27 mei 2019, 23:29:50 Jullie konden niet anders handelen... goed gedaan.. hopelijk vinden jullie hem en is hij snel uit zijn lijden verlost. En blijft het goed gaan met de andere drie. Lieve moeder inderdaad.
Helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
marian53
Berichten: 8464
Lid geworden op: zondag 4 november 2018, 17:52:53

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#323 Bericht door marian53 »

De eerste bijna 10 dagen was er ook niet veel te zien je kijkt wel , maar er staan wel eens meer valken met n bekje open , en als je kijkt zijn het eigenlijk maar enkele minuten .
Heb je een streaming mee lopen dan kan je terug kijken als je iets vermoed. .
Maar in dit geval was je toch gebonden met handen en voeten , moet je voorstellen wat snel het gaat 7 mei geringd en een paar dagen er naar was het al te merken dat hij ziek was , had je het toen geweten dan had je het jong al gelijk er uit gehouden , wat een rot ziekte . maar je kan niet voorspellen zoiets .
Je hebt in principe gedaan wat in je macht lag , dus jezelf hoef je je niets te verwijten .

Laten we hopen dat je de kleine vind .

birdie52
Berichten: 14
Lid geworden op: zaterdag 25 mei 2019, 7:11:48

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#324 Bericht door birdie52 »

Helaas het is niet anders. Jullie hebben gedaan wat jullie konden. Ik hoop dat jullie hem nog kunnen vinden al is het maar voor verder onderzoek.

Templedrake
Berichten: 3
Lid geworden op: zaterdag 27 april 2019, 20:33:19

Re: Eindhoven - Catharinakerk 2019

#325 Bericht door Templedrake »

Heftig hoor, ben er best verdrietig over zelfs. Je leeft toch een paar maanden mee. De autonomie van zo'n laatste sprong door een ziek dier doet ook wat, al is het natuurlijk menselijke projectie.
Vanochtend nog wezen kijken, maar vanaf de grond - en met zeer middelmatige kijker - geen overleden slechtvalk gezien.
Wel een broertje, op een dakje lager.

Gesloten